Atskats uz 2023. gada festivālu “Homo Novus”
Šogad jau deviņpadsmito reizi norisinājās LJTI Starptautiskais jaunā teātra festivāls “Homo Novus”, kurā sirsnīgi sagaidījām gan jaunus, gan daudzus jau pazīstamus un iemīļotus māksliniekus. Arī festivāla apmeklētāji turpina gadu no gada atgriezties, jo novērtē ne tikai izrāžu programmu, bet arī personiskās attiecības un piederības sajūtu, kuru izdodas veidot šajā festivālā. “Homo Novus” šogad aicināja ikvienu iedziļināties jautājumā par kolektīvas rīcības ietekmi un lietām, ko spējam paveikt tikai kopā ar citiem.
Kopīgi sagaidījām festivāla atklāšanu festivāla centrā Kaļķu ielas bijušā “Casino Latvia” telpās ar laikmetīgās dejas apvienības “SIXTH” uzstāšanos, kas bija viens no LJTI vasaras rezidencēs tapušajiem vietrades darbiem, izstrādāts, meklējot jaunu stāstu un vaibstus vecā kazino telpām. Vēl pirms festivāla centra atklāšanas publika apmeklēja Kristas Burānes muzikālo īpašvietas izrādi “Visi putni skaisti dzied” Dzegužkalna parkā, izspēlējot cīņu starp savvaļas putniem un cilvēka iedibināto kārtību. Tikmēr dažādi “pilsētas dzīvnieki” sastapās britu tumšā humora meistara un provokatora Kima Noubla izrādē, kas aicināja aizdomāties par tām tēmām un sabiedrību veidojošiem elementiem, kurus mēdzam izslēgt no sava redzesloka. Personiskās pārdomās par Dienvidokorejas politisko notikumu pieredzi un sociālās izolētības fenomenu dalījās Dienvidkorejas mākslinieks Džaha Kū, kurš šoreiz viesojās festivālā ar savas “Hamartijas triloģijas” otro daļu – izrādi “Cuckoo”. Lirisku šausmu stāstu par nesaraujamām draudzības saitēm vairākus vakarus pēc kārtas piedāvāja pašmāju trupa “KVADRIFRONS” izrādē “Kad gulošais mostas”, savukārt “Laukku” kolektīvs 7 stundu ilgā performancē “Izsapņot ārthausu” pie Latvijas Nacionālā mākslas muzeja, iesaistot skatītājus gan celtnieku, gan skatītāju lomās, reflektēja par ideālo telpu mākslai.
Vairākas festivāla dienas tika veltītas arī nopietnām diskusijām un līdzdalīgas mākslas prakses analīzei, jo pēc četru gadu ilgas darbības ar simpoziju Rīgā noslēdzās starptautiskais mākslinieciskās līdzdalības ētikas izpētes projekts “BE PART”, kura notikumus kopumā apmeklēja vismaz 600 skatītāji un dalībnieki, tostarp ~100 tīkla starptautiskie partneri.
Festivāla centrā ik vakaru uzvirmoja tematiskas un performatīvas ballītes, kas bez maksas bija pieejamas ikvienam interesentam, un ar aktīvu dejošanu 2. septembrī nosvinējām “Pieejamības svētkus”, kuros piedalījās starptautsiki viesi, trīs vietējās sēdošā stendapa komiķes, kā arī ballētājus izklaidēja Dj Richy Rich ar saviem mūzikas setiem. LJTI pēdējos gados pieejamību un iekļaušanu ir izvirzījis par vienu no darbības prioritātēm, kas tiek īstenotas ne tikai “Homo Novus” festivālā, bet arī citās LJTI iniciatīvās, organizējot skatuves mākslas darbnīcu ciklu un regulāras meistarklases. Tāpat festiālā uz “dvēselisku izsvīšanu” apmeklētājus aicināja gan Austrālijas mākslinieces Sāra Aikena, Rebeka Dženesena, gan pašmāju Laura Gorodko un Rūta Ronja Pakalne, piecu stundu garu karakoki kvīru kopienai jeb “Queereeoké” sarīkoja Berlīnes mākslinieki kopā ar “Baltic Drag King Collective”. Prieks par festivāla saviesīgajos pasākumos plaši pārstāvēto Latvijas nedzirdīgo kopienu!
Īpašas skatītāju simpātijas un ovācijas izpelnījās itāļu horeogrāfa Alesandro Šaroni emocionāli piesātinātais darbs “Pietaupiet man pēdējo deju”, kura soļus varēja apgūt arī festivāla meistarklašu dalībnieki, un, protams, arī leģendārās Lielbritānijas un Vācijas mākslinieku grupas “Gob Squad” izrāde “Rietumu sabiedrība”, kas vairākiem skatītājiem ļāva iejusties arī lomās uz skatuves. “Gob Squad” šogad vadīja arī festivāla skolu, nodibinot ciešu saikni ar vietējiem skatuves māksliniekiem un kopīgi sākot strādāt pie jauna darba, kuru, cerams, varēsim piedzīvot nākamā gada festivālā. Kā vēlāk “Teātra Vēstnesim” stāstīja grupas dalībnieks Bastians Trosts, uzsverot saikni, kas neparedzami cilvēkiem izveidojas citam cita klātbūtnē: “Man no Rīgas atmiņā paliks tas, kā mēs kopīgi dalām šo brīdi. Esmu “tēva ainu” spēlējis daudzkārt, bet šeit otrajā izrādē ar cilvēku [no publikas], kurš iejutās mana tēva lomā sajutu šo patiešām savādo saikni – kaut arī tas ir cilvēks, kas dzīvo citur, kam ir cits akcents, runas veids, kam ir savi stāsti. Es vienmēr esmu aizkustināts, redzot, kā šis viss saliekas kopā.”
Šī gada festivālā “Homo Novus” kopā pulcējās vairāk nekā septiņdesmit mākslinieki, izrāžu veidošanā un meistarklasēs, iesaistot 360 dažādu kopienu pārstāvjus, tostarp 170 bērnus, kuri piedalījās jaunā Rīgas ceļveža “Rīgas grāmata” veidošanā. “Baltās nakts” un “Beyond Participation” filmu programma, “GuČi Fabrika” koprades telpa, “Laukku” brīvdabas performance un “Elektron.art” ceļojošās radio studijas translācijas piesaistīja ap 1000 apmeklētāju, bet festivālu kopumā apmeklēja vairāk nekā 6000 cilvēku.
Foto atskats: homonovus.lv/galerijas
Recenzijas: homonovus.lv/blogs
Gaidīsim jūs visus atkal nākamgad!
Atpakaļ