Akcija Homo alibi (HA), kas notiks Rīgā no 1. līdz 6. maijam un apvienos trīs teātru viesizrādes, ir gan likumsakarīgs, gan nejaušs Latvijas Jaunā teātra institūta (JTI) rīkots notikums. Likumsakarīgs tādēļ, ka JTI mērķtiecīgi turpina iepazīstināt skatītājus ar ārzemju teātru izrādēm un šis viesizrāžu cikls veido pāreju no festivāla Homo novus 99 uz nākamo festivālu, kas notiks 2001.gada rudenī. Likumsakarīga ir arī Latvijas teātru izrāžu skate, kas vienlaikus ar viesizrādēm tiks rādīta nelielai Krievijas teātra kritiķu un producentu grupai - ar domu par programmas atlasi festivāliem un iespējamām Latvijas teātra viesizrādēm Maskavā (saruna par viesu iespaidiem un JTI turpmāko plānu prezentācija - 5.maijā plkst. 15.00 Sporta muzejā, Alksnāju ielā 7/9). Nejauši (rotaļīgi viegli) veidojās šīs akcijas koncepcija, viesizrāžu salikums: vienīgais, ko akcijas rīkotāji skaidri bija definējuši - izrādēm no tuvākajām kaimiņvalstīm jāparāda kaut kas cits, citādāks Latvijas teātra kontekstā. Tā radās nosaukums Homo alibi - vārdu spēle, turpinot izmantot latīņu valodu. Alibi nozīmē cits, alternatīvs, juridiskā izpratnē - attaisnojums. HA atbalsta Kultūrkapitāla fonds, Sorosa fonds-Latvija, Gētes institūts Rīgā. 1. un 2.maijā (plkst.16.00 un 20.00) ar divām izrādēm Jaunajā Rīgas teātrī viesosies Jevgeņijs Griškovecs - aktieris, rakstnieks un dramaturgs, savu izrāžu scenogrāfs un producents no Kaļiņingradas, šobrīd arī divu Zelta masku - Krievijas teātra gada balvu - īpašnieks. Pats sevi raksturojis - jaunais sentimentālists. Tomēr piemērotākā Griškoveca izrāžu Vienlaikus un Kā es apēdu suni definīcija šķiet gauži vienkārša: Ejiet - skatieties! Monoizrādēs ir gan paradoksāla domāšana un skaudra dzīves filozofija, gan Griškoveca nepārspējamā humora izjūta un naivisms. Vienu no trim nozīmīgākajām Krievijas mūsdienu dejas grupām PO.V.S.Tanze ar izrādi Ceļmallapa varēs redzēt 3. maijā plkst. 18.30 neatkarīgajā teātrī Skatuve. PO.V.S.Tanze (saīsinājums tulkojumā no krievu valodas nozīmē «gandrīz iekšēji brīvas dejas») ir neatkarīga deju grupa, kas turpina Ekspresīvās plastikas klasē (A.Vasiļjeva Maskavas Dramatiskās mākslas skola) pedagoga Genadija Abramova vadībā aizsāktās improvizācijas, mēģinot eksperimentus ar kustību telpā strukturēt un nostiprināt. Pēdējais nozīmīgākais projekts dejotājiem bija vācu horeogrāfes Sašas Valcas izrāde Na zemļe (Uz zemes), kas aizgājušajā vasarā tika izrādīta Aviņonas festivālā. 6.maijā Skatuvē plkst. 18.30 tiks izrādīta lietuviešu aktrises, režisores, horeogrāfes Birutas Marcinkevičutes monoizrāde balsij ar klavierēm Vārdi smiltīs pēc S.Beketa lugas Laimīgās dienas. Līdzīgi kā Griškovecs B.Marcinkevičute uzdrīkstas uzņemties visas lomas, veidot savu totālo teātri, ar šarmantu apņēmību aizrauj un pakļauj skatītājus vienkāršam stāstam. Akciju noslēgs lietuviešu režisora Oskara Koršunova jaunākā izrāde Ugunsseja Dailes teātra Mazajā zālē 5.maijā plkst. 19.00. O.Koršunovs konsekventi turpina strādāt ar sociāli asām tēmām un mūsdienu dramaturģiju - vācu jaunākās paaudzes dramaturga Mariusa fon Maienburga luga ir viens no aktuālākajiem notikumiem Eiropas teātra dzīvē. Šī izrāde atšķirībā no iepriekš Rīgā rādītās M.Ravenhila Shopping and Fucking nav komēdija, - paaudžu attiecības vienas ģimenes ietvaros transformējas mūsdienu traģēdijā. Koršunova izrādes ir pieprasītas Eiropas festivālos, bet viņa izrāžu novatorisms Latvijas teātra kontekstā ir enerģija, ko rada paaudzes vienotība starp pašu režisoru (32 gadi), dramaturgu (M.fon Maienburgam ir 28 gadi; M.Ravenhilam - 33) un jauniešu auditoriju, kas pilda zāli Lietuvā. Biļetes uz akcijas HA izrādēm varēs iegādāties no 20.aprīļa Dailes teātra un JRT kasēs, kā arī pirms izrādēm norises vietās. Autors: Baiba Tjarve, speciāli Dienai. Publicēšanas datums: Ceturtdiena, 2000. gada 20. aprīlis. Diena, Kultūra (17. lpp.) |