English

RAKSTI
BRĪVAJAM
FORUMAM
 
 
Saņem ziņas e-pastā
 
 
 
BIBLIOTĒKA
   
Latvijas Jaunā teātra institūta bibliotēka

LJTI ar Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu ir atvēris bibliotēku, kuras krājumā ir teorētiskā literatūra par skatuves mākslu un nozīmīgu režisoru daiļradi.

Bibliotēka atrodas LJTI telpās, Miera iela 39-2  un ir atvērta katru darba dienu no 11:00-17:00
Tā kā katra grāmata ir vienā eksemplārā, lūdzam iepriekš pārliecināties, ka jūsu kārotā grāmata ir plauktā!
Tālrunis 67228477
E-pasts contact@theatre.lv

Bibliotēkas noteikumi:
- grāmatas izsniedz uz 2 nedēļām
- ķīlas nauda 20 Ls / 28, 46 Eur 

Grāmatu saraksts

Art into Theatre: Performance interviews and documents. Nick Kaye
Taylor & Francis, 1996

A Choreographer's Handbook. Jonathan Burrows
Routledge, 2010
"Horeogrāfa rokasgrāmata" ir atzītā britu horeogrāfa Džonatana Barouza (skat. Homo Novus 2009 un Homo Alibi 2010) piezīmes par gandrīz visu, ar ko nākas saskarties, veidojot dejas izrādi. Asprātīgs un iedvesmojošs vēstījums gan horeogrāfiem, gan skatītājiem. 

A Dictionary of Theatre Anthropology. Eugenio Barba
Routledge, 2006

A History of European Puppetry. Volume I: From its Origins to the End of the 19th Century
A History of European Puppetry. Volume II: The Twentieth Century
Eds. Henryk Jurowski. Collaborating editor Penny Francis
The Edwin Mellen Press, NY, 1996
Profesors Jurovskis ir pazīstamākais leļļu teātra zinātnieks, kas leļļu teātri aplūko kā autonomu mākslas žanru. Viņš ir pasniedzējs Varšavas Teātra augstskolā un Starptautiskajā Marionešu institūtā Francijā. Jurovskis ir daudz pētījis un aprakstījis dažādus leļļu teātra aspektus. Eiropas Leļļu teātra vēsture divos sējumos ir apjomīgākais un dziļākais pētījums par šī žanra izcelsmi un attīstību Eiropā no senākajiem laikiem līdz pat mūsdienām.

A Journey Through Other Spaces: Essays and Manifestos, 1944-1990. Tadeusz Kantor
University of California Press, 1993
Izcilā poļu režisora Tadeuša Kantora eseju un manifestu krājums.

Analyzing Performance: Theater, Dance and Film. Patrice Pavis
University of Michigan Press, 1996
Grāmata iepazīstina ar skatuves mākslu visā tās daudzveidībā - teātris, deja, kino, audiovizuālie mediji, mīmu māksla, kā arī veic visu izrādes līmeņu analīzi no žesta un sejas izteksmes līdz kostīmiem, gaismām un mūzikai. Grāmata domāta teātra kritiķiem, teorētiķiem un praktiķiem. Patriss Pavī ir Parīzes VIII Universitātes profesors.

Bride of Palestine
Ši ir dokumentācija par  beļģu dejas kompānijas Les Ballets C de la B radšo darbnīcu Palestīnā. Alana Platela diensgrāmata un Sofijas fainsas veidotā dokumentālā filma.

Certain Fragments: Texts and Writings on Performance. Tim Etchells, Peggy Phelan
Routledge, 1999
Grāmata analizē mūsdienu teātra būtību, tā aplūko izrādes radīšanas procesu, teksta un dramaturģijas nozīmi starpdisciplinārajā teātrī, pilsētas ietekmi uz mūsdienu mākslas praksi. Grāmatas autors Tims Etčels ir kompānijas Forced Entertainment mākslinieciskais vadītājs, viens no izcilākajiem mūsdienu teātra teorētiķiem un praktiķiem.

Contemporary European Theatre Directors. Edited by Maria M. Delgado & Dan Rebellato
Routledge, 2010
Grāmata apkopo rakstus par būtiskākajiem mūsdienu teātra režisoriem Eiropā, kas pēdējos 15 gadus aktīvi strādā uz dažādu valstu teātra skatuvēm. Līdztekus informācijai par atsevišķiem māksliniekiem, izdevums atklāj Eiropas mākslas, kultūras un politisko kontekstu, kādā attīstās laikmetīgā skatuves māksla. Grāmatā iekļauti raksti par šādiem režisoriem: Calixto Bieito (Spānija), Piotr Borowski (Polija), Romeo Castellucci (Itālija), Frank Castorf (Vācija), Patrice Chereau (Francija), Lev Dodin (Krievija), Declan Donnellan (Lielbritānija), Kristian Fredric (Francija), Rodrigo Garcia (Spānija), Jan Lauwers (Beļģija), Christoph Marthaler (Šveice), Simon McBurney (Lielbritānija), Daniel Mesguich (Francija), Katie Mitchell (Lielbritānija), Ariane Mnouchkine (Francija), Thomas Ostermeier (Vācija), Silviu Parcarete (Rumānija) un Peter Sellers (Lielbritānija).

Contemporary Theatres in Europe: A Critical Companion. Edited by Joe Kelleher and Nicholas Ridout
Taylor & Francis, 2006

Critical Theory and Performance. Edited by Janelle G. Reinelt & Joseph R. Roach 
University of Michigan Press, 2007

Digital Culture: The Changing Dynamics.
Eds. Aleksandra Uzelac & Biserka Cvejtičanin, 2008

Rakstu krājums par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju radīto iespaidu uz kultūru un pārmaiņām, kas informācijas laikmetā ietekmē iedibinātas kultūras prakses un koncepcijas. Grāmatas rašanos iedvesmoja ekspertu tikšanās Culturemondo konderencē Dubrovņikos 2006.gadā.

Dramas, Fields, and Metaphors. Symbolic Action in Human Society. Victor Turner
Cornell University Press, 1975

Drama, Theatre, Performance. Simon Shepherd, Mick Wallis
Routledge, 2004

EXMACHINA. From Page to Stage. Patrick Caux & Bernard Gilbert
Talonbooks, 2007
Ilustrācijām bagāts izdevums par kanādiešu režisora un mākslinieka Roberta Lepāža un viņa kompānijas Ex Machina darbu kopš 1993.gada līdz mūsdienām.

Exhausting Dance: Performance and the politics of movement. Andre Lepecki
Routledge, 2006
Esejists un dramaturgs profesors Andre Lepecki analizē mūsdienu nozīmīgāko horeogrāfu darbus, kuri sākot ar 1990.gadu izmainīja laikmetīgas dejas ainu Eiropā un Amerikā. Grāmatā apskatīti Žeroma Bela, Ksavjē Leruā, La Ribotas, Huana Domingeza, Veras Mantero un Trišas Braunas darbi.

Everything You Always Wanted to Know About Curating But Were Afraid to Ask. Hans-Ulrich Obrist
Sternberg Press, 2007
Hanss Ulrihs Obrists ir viens no ietekmīgākajiem un interesantākajiem laikmetīgās mākslas pasaules kuratoriem, kura zinātkārā attieksme, nekonvencionālie projekti un nenormālās darba spējas raisa apbrīnu. Savu pirmo izstādi viņš sarīkoja 23 gadu vecumā sava dzīvokļa virtuvē. Obrists cita starpā ir slavens ar savu apjomīgo Interviju projektu, kurā ir vairāk nekā 2000 stundu materiāls un sarunas ar vairākiem desmitiem pasaules kultūras personību (Zaha Hadida, Rems Kolhāss, Joko Ono u.c.). Grāmata piedāvā šo metodi apgrieztā veidā - vairāki mākslinieki intervē Obristu un aizraujošas sarunās viņš atklāj gan būtiskus notikumums jaunākajā laikmetīgās mākslas vēsturē, gan savus kuratora darbības principus, kas tik pat lielā mērā būtu attiecināmi uz laikmetīgo skatuves mākslu. 

Hotel Pro Forma. The Double Staging: Space and Performance
Danish Architectural Press, 2003
Ilustrēts albums par dāņu kompānijas Hotel Pro Forma daiļradi.

How it all started. Street arts in the context of the 1970′s. Floriane Gaber
editions ici & la, 2009
Ļoti personiska un saistoša žurnālistes un pētnieces Florianes Gaberes monogrāfija par ielu mākslu Francijā - galvenajiem māksliniekiem, uzvedumiem un festivāliem.

Jarzyna: Teatr / Theatre. Edited by Agnieszka Tuszynska, Dorota Wyzynska
TR Warszawa, 2009

It Takes Place When It Doesn′t. On Dance and Performance since 1989.
Edited by Martina Hochmuth, Krassimira Kruschkova, Georg Schollhammer, 2006

2005. gada martā Vīnē notika starptautisks kongress "Inventur: Tanz und Performance", kurā piedalījās vairāk nekā 40 mūsdienu dejas un performances teorētiķi un praktiķi no visas Eiropas. Viņi rādīja savus darbus un sarunājās par tiem. Krājumā ir apkopotas kongresa laikā notikušās sarunas un diskusijas par dažādām tēmām, tai skaitā skatītāja loma, konceptuālā deja, laboratorijas un izpēte, performances politika u.c. Kongresā piedalījās tādas mūsdienu dejas un performances zvaigznes kā Žeroms Bels, Bojana Cvejiča, Emils Hrvatins, Loisa Keidana, Ksavjē Leruā, Jans Ritsemā, Bojana Kunsta, Gorans Sergejs Pristašs un daudzi citi.

Legislative Theatre. Using Performance to Make Politics. Augusto Boal
Routledge, 1998
Augusto Bols ir režisors, dramaturgs, teorētiķis un skolotājs. Viņs ir metodes Forum Theatre autors, kuras pamatā ir vārda "to act" dubultā nozīme - spēlēt uz skatuves un rīkoties. Bols apraksta jaunus, teatrālus un revolucionārus veidus, kā ikvienu iesaistīt demokrātijas procesos, mēģinot ar teātra palīdzību radīt īstu demokrātiju. Šis ir iepriekš nepieredzēts eksperiments, kā ar teātra palīdzību veicināt pārmaiņas sabiedrībā.

Les Ballets C de la B
Lannoo, 2006
Bagātīgi un skaisti ilustrēta grāmata, kas aptver nu jau ikoniskās beļģu dejas kompānijas Les Ballets C de la B 22 gadu darbības laiku no 1984.līdz 2006.gadam. Kompāniju kopā ar dažiem draugiem nodibināja Alans Platēls, kas toreiz strādāja kā fizioterpeits un veidoja mājas izrādes viesistabā. Les Ballets C da la B kopš tā laika ir kļuvusi par vienu no vadošajām dejas kompānijām pasaule, kas turpina veidot jaunas izrādes un fascinē ar savu eklektisko stilu un virtuozajiem dejotājiem. Grāmatā ietvertas Alana Platēla intervijas ar četriem svarīgiem kompānijas sadarbības partneriem - dramaturgiem un kritiķiem, kas atsauc atmiņā konkrētā laika kontekstu un sniedz skatu no malas.

Live Art and Performance
Routledge, 2004
Bagātīgi ilustrēts albums par dzīvās mākslas un performances praksi mūsdienās. Grāmatā aplūkota Marina Abramoviča, La Ribot, Braians Ketlings, Oļegs Kuļiks, Bobija Beikere, Forced Entertainment, Societas Raffaello Sanzio, Goat Island, Franko B un daudzi citi mākslinieki. Grāmata izdota sadarbībā ar Tate Modern muzeju Londonā.

Lone Twin. Journeys, Performances, Conversations. Edited by David Williams and Carl Lavery
Performance Research Books, 2011
Grāmata par britu performances apvienību "Lone Twin", kas kontekstualizē, dokumentē un analizē mākslinieku darbību laikmetīgā eksperimentālā teātra kontekstā. 

Looking into the abyss. Essays on scenography. Arnold Aronson
The University of Michigan Press, 2005
Teātris visupirms ir vizuālā māksla: Arnolda Āronsona eseju krājums aplūko veidus, kā teātra vizualitāte ietekmē dramatisko notikumu uztveri. Grāmatā ir analizēti galvenie scenogrāfijas kocepti un atsevišķu autoru darbi.

Modern Theories of Drama: A Selection of Writings on Drama and Theatre, 1850-1990. George W. Brandt
Oxford University Press, 1998
Grāmatā apkopoti nozīmīgākie teksti par teātri, kas radīti pēdējos 150 gados (Žans Pols Sartrs, Frīdrihs Dīrenmats, Augusts Strindbergs, Bernards Šovs, Moriss Māterlinks, Antonēns Arto, Pīters Bruks, Umberto Eko un daudzi citi). Grāmata ir neaizstājams informācijas avots teātra prakses un teorijas studentiem.

Monitoring Scenography 01. Space and Power. Edited by Thea Brejzek, Wolfgang Greisenegger and Lawrence Wallen
A Series on Scenography by the Zurich University of the Arts, 2008

Monitoring Scenography 02. Space and Truth. Edited by Thea Brejzek, Wolfgang Greisenegger and Lawrence Wallen
A Series on Scenography by the Zurich University of the Arts, 2009

No beauty for me there where human life is rare. On Jan Lauwers′ theatre work with Needcompany. Editors: Christel Stalpaert, Frederik Le Roy, Sigrid Bousset
Academia Press, International Theatre and Film Books, 2007
Kopš pirmās izrādes pirms 20 gadiem beļģu mākslinieks Jans Lauverss un viņa vadītā Needcompany ir kļuvuši par laikmetīgās skatuves mākslas un post-dramatiskā teātra ikonu un rosinājuši izcilu teātra kritikas materiālu tapšanu. Šī grāmata ir kritisku eseju krājums par prominento starptautisko kompāniju, kuras mājvieta ir Brisele. Eseju autori Hanss Lēmans, Mārvins Karlsons, Žoržs Banu un citi darbojas dažādas jomās - teātrī un teātra zinātnē, salīdzinošajā literatūrā, filosofijā, kultūras socioloģijā. 

No Fixed Points: Dance in the Twentieth Century. Nancy Reynolds, Malcolm McCormick
Yale University Press, 2003
Apjomīgā, bagātīgi ilustrētā grāmata aplūko 100 gadu periodu baleta, modernās dejas un avangarda attīstībā Eiropā un Ziemeļamerikā, analizējot arī tādas formas kā balles deja, stepa deja un džeza deja.

Not Even a Game Anymore: The Theatre of Forced Entertainment. Judith Helmer, Florian Malzacher
Alexander Verlag Berlin, 2004
Grāmata angļu un vācu valodā par britu teātra kompāniju Forced Entertainment (dibinātājs un vadītājs Tims Etčels). Forced Entertainment ir eksperimentālā teātra un performances pionieri, kas guvuši milzu panākumus visā pasaulē. Šī grāmata ir pirmais nopietnais mēģinājums analizēt kompānijas daiļradi. Tā apkopo dažādu autoru esejas ar akadēmisku un māksliniecisku ievirzi.

No More Drama. 
Peter Crawley & Willie White, 2011

Of the Presence of the Body: Essays on Dance and Performance Theory. Edited by Andre Lepecki 
Wesleyan University Press, 2004

Performance Latvijā 1963-2009. Zane Matule
Neputns, 2009
Grāmatā aplūkota Latvijas performances māksla kopš tās aizsākumiem 20. gadsimta 60. gados līdz mūsdienām. Lasītājiem tiek piedāvāts plašs ilustratīvais materiāls un ap 30 performanču aprakstu, sniedzot priekšstatu par performances mākslu Latvijā kopumā (60. gadu hepeningi un fotosesijas, 70. gadu pagrīdes eksperimenti, 80. gadu robežu pārkāpšana, 90. gadu Latvijas performances ziedu laiki), kā arī par atsevišķām spilgtām personībām, kas darbojušās dažādos laikos. Grāmata latviešu un angļu valodā.

Performance: A Critical Introduction. Marvin Carlson
Routledge, 1996
Šī ir viena no pirmajām publikācijām, kas piedāvā modernā teātra un tā attīstības analīzi. Grāmatā ietvertas šādas nodaļas: teātra mākslas attīstība kopš sešdesmitajiem gadiem; attiecības starp teātri, postmodernismu, identitāti, un mūsdienu kultūras pētniecību; jaunākās teorijas par teātri antropoloģijā, psihoanalīzē, lingvistikā un tehnoloģijā. Mārvins Karlsons ir teātra un modernās literatūras profesors Sidnejā.

Performance Design. Edited by Dorita Hannah and Olav Harslof
Museum Tusculanum Press, University of Copenhagen, 2008
Starptautiskas mākslinieku, arhitektu, scenogrāfu, performances mākslinieku un teorētiķu grupas pētījums par izrādes dizainu un dizaina izrādīšanu. Teorētiskās esejas un mākslas darbu apraksti sniedz dzīvu un iedvesmojošu ieskatu izrādes vizualitātē. 

Performance Theory. Richard Schechner
Routledge, 2003
Rihards Šēhners ir viens no vadošajiem mūsdienu teātra režisoriem un pasniedzējiem. Fundamentāls un visaptverošs darbs par teātri - Rietumu un ne-Rietumu pasaule, skatuves māksla un performance, antropoloģija, rituāli, tēlošana ikdienas dzīvē, spēlēšanās, psihoterapija, šamanisms, utt.

Performance Studies: An Introduction. Richard Schechner
Routledge, 2006

Pina Bausch. Royd Climenhaga
Routledge 2009
Pirmais izdevums angļu valodā par vācu horeogrāfes Pīnas Baušas darbību sniedz pārskatu par Baušas izrādēm un darba metodēm, tai skaitā vēsturisko un māksliniecisko kontekstu Baušas darbam, citātus un interviju ar pašu horeogrāfu, viņas leģendārā darba Kontakthof detalizētu analīzi, kā arī praktiskus uzdevumus, kas veidoti, pamatojoties uz Baušas darba metodēm ar dejotājiem, aktiriem un studentiem. Grāmatā ir melnbaltas Baušas darbu ilustrācijas.

Postdramatic Theatre. Hans-Thies Lehmann
Routledge, 2006
Būtiskākā grāmata par jaunajām teātra formām, kas ir attīstījušās kopš sešdesmitajiem gadiem un ir kļuvušas par atslēgas vārdiem starptautiskajā diskusijā par mūsdienu teātri. Neskatoties uz postdramatiskā teātra daudzveidību, tam ir viena kopīga un ļoti būtiska iezīme: postdramatiskā teātra uzmanības centrā vairs nav dramatiskais teksts. Drāmas un teātra teorijas un vēstures kontekstā autors analizē mūsdienu eksperimentālo teātri un tā galvenos pārstāvjus - Robertu Vilsonu, Tadeušu Kantoru, Haineru Milleru, The Wooster Group, Needcompany, Societas Raffaello Sanzio un citus. Hanss Lēmans ir teātra profesors Gētes universitātē Frankfurtē.

Programme Notes
Live Art Development Agency, 2007
Eseju krājums par mūsdienu britu teātri.

Puppets and Performing Objects. A practical guide. Tina Bicat
The Crowood Press, Ramsbury Marlborough Wiltshire, 2007
Lelles un objekti rada pasauli, kurā čemodāns var komentēt politisko situāciju, bet marionete nospēlēt Faustu. Šī grāmata ir praktisks ievads leļļu un objektu lietošanā, gaismu, ēnu un skaņu izmantošanā mūsdienu leļļu teātrī. Grāmatas tēmas: kādēļ režisori lieto lelles un objektus; izrādes stili; atšķirības starp rekvizītiem un objektiem; leļļu veidotāju un aktieru darbs; kā aktierim iemācīties vadīt lelli; vai lelles un objekti var izdarīt vairāk par cilvēku.

Puppets, Masks and Performing Objects
MIT Press, 2001
Eseju krājums angļu valodā Džona Bella redakcijā
Autori: John Bell, Pyotr Bogatyrev, Stephen Kaplin, Edward Portnoy, Richard Schechner, Peter Schumann, Salil Singh, Theodora Skipitares, Mark Sussman, Steve Tillis
Lelles un maskas ir viena no senākajām teātra formām pasaulē. Arī mūsdienās tā ir ļoti sazarota un interesanta skatuves mākslas joma. 20.gadsimtā objektu un leļļu teātra inovatīvo, sociālo un politisko vērtību ir aplūkojuši gan franču simbolisti, gan krievu futūristi un konstruktīvisti, gan Prāgas semiotiķu skola un avangarda mākslinieki citur pasaulē. Pēdējos gados lelles, maskas un objekti ir atradušies Brodvejas mūziklu, postmodernistu teorijas, politisko izrāžu, performances mākslas un jauno akadēmisko programmu uzmanības centrā. Šs eseju krājums aplūko objektu, leļļu un masku teātri no visplašākās perspektīvas un stāsta par Stefana Keiplina jauno leļļu teāra teoriju, mehāniskajiem un elektriskajiem objektiem teātrī, ebreju leļļu teātri pagājušā gadsimta 20. un 30.gados, amerikāņu fenomenu Bread and Puppet Theatre. Grāmatā publicētas intervijas ar režisori Džūliju Teimoru un peruāņu masku meistaru Gustavo Boadu, kā arī Pjotra Bogatirjova ietekmīgā 1923. gada eseja par čehu un krievu leļļu teātri.

Puppetry and Puppets. An illustrated world survey. Eileen Blumenthal
Thames & Hudson, 2005
Brīnišķīgs albums ar krāsainām bildēm, kas atspoguļo leļļu un objektu teātra vēsturi visā tā daudzveidībā. Šī grāmata aplūko leļļu teātri, analizējot leļļu unikālos raksturus un spējas un neskaitāmās lomas, ko tās ir spēlējušas dažādās pasaules sabiedrībās. Lelles ir neticami dažādās, tās atspoguļo dažādas kultūras un tradīcijas, vidi un nereti arī savu radītāju ekscentrisko personību. Bagātīgi ilustrēta informācija par leļļu teātri Krievijā, Eiropā, Āzijā, Afrikā, Dienvidamerikā no senatnes līdz mūsdienām.

Rimini Protokoll. Experten des Alltags. Das Theater von Rimini Protokoll. Miriam Dreysse und Florian Malzacher
Rimini Protokoll. Experts of the Everyday. The Theatre of Rimini Protokoll. Edited by Miriam Dreysse and Florian Malzacher
Alexander Verlag Berlin, 2007
Vadošā Eiropas mūsdienu teātra pētnieka Floriana Malcahera un Miriamas Drīses monogrāfija par vācu-šveiciešu dokumentālā teātra apvienību Rimini Protokoll. Angļu un vācu valodā ar krāsainām ilustrācijām.

Situtation Rooms. A Multiplayer video-piece
Rimini Protokoll, 2013
Grāmata, kas sniedz ieskatu vācu kompānijas Rimini Protokoll izrādes, video - instalācijas Situtation Rooms dalībnieku un veidotāju stāstos par viņu attiecībām ar ieročiem un ieroču pasauli.

Театр Резо Габриадзе. Марина Дмитревская, 2005
Bagātīgi ilustrēta grāmata par gruzīnu mākslinieku, leļļu meistaru un kino scenāristu Rezo Gabriadzi un viņa marionešu teātri

Tespicshore in Sneakers: Post - Modern Dance. Sally Banes

The Broken World. Tim Etchells
Random House UK, 2009
Britu kompānijas Forced Entertainment dibinātāja, režisora un publicista Tima Etčelsa romāns

The Classics and The Troublemakers. Theatre directors from Poland. Anna R. Burzynska, 2008

The Emancipated Spectator. Jacques Ranciere

Verso, 2009
Franču filozofa grāmata par teātra izrāžu skatīšanās fenomenu, attiecībām starp skatuvi un skatītāju un uztveres politiku. Ransjērs piedāvā aizraujošu un radikāli jaunu pieeju mēģinājumiem skatītāju no pasīva vērotāja padarīt par aktīvu mākslas procesa dalībnieku un aizstāv inteliģences vienlīdzības principu (the equality of intelligence)

The Empty Space. Peter Brook
Penguin Books, 1990
Izcilā režisora Pītera Bruka grāmata par viņa teātri un radošo pieredzi

The Explicit Body in Performance. Rebecca Schneider
Routledge, 1997
Avangarda prakses un teorija, kas radīja feministisko performances mākslu. 

The Intercultural Performance Reader. Patrice Pavis
Routledge, 1996
Vadošo pasaules teātra mākslinieku un teorētiķu rakstu apkopojums - brīnišķīga ideju, uzskatu un māksliniecisko prakšu kolekcija, kas atklāj mūsdienu teātra galvenos principus ne tikai Rietumeiropā, bet arī Afrikā, Ķīnā un Indijā. Grāmatā publicēti Pītera Bruka, Mārvina Karlsona, Arianes Mnuškinas, Roberta Vilsona, Jerži Grotovkska un daudzu citu raksti.

The Oxford Dictionary of Dance. Debra Craine, Judith Mackrell
Oxford University Press, 2004
Oksfordas Dejas vārdnīca ietver plašu informāciju par dejas stiliem, horeogrāfiem, dejotājiem, tehniku, terminiem, kompānijām un izrādēm.

The Oxford Illustrated History of Theatre
Oxford University Press, 1995
Oksfordas ilustrētā teātra vēsture aplūko teātra attīstību visā pasaulē no Antīkās pasaules līdz mūsdienām.
Izdevums pieejams arī krievu valodā

The Potentials of Spaces. The theory and practice of scenography and performance. Editors: Alison Oddey & Christine White
Intellect Books, 2006
Grāmata aplūko scenogrāfijas un izrādes attiecības mūsdienu skatuves mākslā un ietver 12 autoru esejas par konkrētām kompānijām un scenogrāfiem un par vispārīgām tendencēm laikmetīgās teātra telpas interpretācijā.

The Radical in Performance: Between Brecht and Baudrillard. Baz Kershaw
Routeldge, 1995
Grāmata runā par krīzi mūsdienu teātrī un perfromances uzplaukumu. Tas ir apjomīgs pētījums par saikni starp Rietumu teātra kultūru un performanci postmodernajā kultūrā. Bazs Keršavs ir teātra profesors Bristoles universitātes Teātra departamentā.

The Routledge Companion to Theatre and Performance. Paul Allain and Jen Harvie
Taylor & Francis, 2006

The Semiotics of Theater (Advances in Semiotics). Erika Fischer-Lichte
Indiana University Press, 1992
Teātris operē ar daudzveidīgu zīmju sistēmu - valodu un žestiem, kostīmiem un dekorācijām, mūziku un gaismu. Katra zīme teātrī darbojas pēc saviem, atšķirīgiem principiem. Šī grāmata analizē teātra zīmju sistēmas elementus un to mijiedarbes veidus.

The Semiotics of Theatre and Drama (New Accents). Keir Elam
Routledge, 1992
20. gadsimta beigās uzplauka interese par semiotiku - zinātni par zīmēm saziņas procesā. Grāmatas autors atklāj šīs jaunās zinātnes radītās radikālās pārmaiņas teātra izrādes uztverē.

The Senses in Performance. Edited by Sally Banes and Andre Lepecki
Routledge, 2006
Deviņas izcilu dejas un performances studiju akadēmiķu esejas, kas apskata horeogrāfijas praksi un dejas kritiksu analīzi 20. gadsimtā vēsturiskajā, kultūras un politiskajā kontekstā.

The Show and the Gaze of Theatre: a European Perspective. Erika Fischer-Lichte.
University of Iowa Press, 1997

The Theatre of Societas Raffaello Sanzio. Claudia Castellucci, Romeo Castellucci, Chiara Guidi, Joe Kelleher, Nicolas Ridout
Routledge, 2007
Ilustrēts izdevums, kas skaidro Societas Raffaello Sanzio leģendārā izrāžu cikla Tragedia Endogonidia tapšanu un idejas. Grāmatā publicētas arī vairākas Societas Raffaello Sanzio mākslinieku sarunas par dažādām tēmām.

The Transformative Power of Performance: A new aesthetics. Erika Fischer-Lichte
Taylor & Francis, 2008

The Turning World: Stories from the London International Festival of Theatre. Rose De Wend Fenton &Lucy Neal
Calouste Gulbenkian Foundation, 2005

The Twentieth - Century Performance Reader. Edited by Michael Huxley and Nowl Witts
Taylor & Francis, 2002

Theatre Audiences: A theory of production and reception. Susan Bennett
Taylor & Francis, 2002

Theatre & Audiences. Helen Freshwater
Palgrave Macmillan, 2009

Theatre & the City. Jen Harvie
Palgrave Macmillan, 2009
Šī nelielā grāmatiņa, kas iznākusi sērijā "Small books on theatre & everything else" aplūko teātra un pilsētas attiecības no dažādiem aspektiem.

Theatre & Feeling. Erin Hurley
Palgrave Macmillan, 2009

Theatre & Globalization. Dan Rebellato
Palgrave Macmillan, 2009

Theatre & Interculturalism. Ric Knowles
Palgrave Macmillan, 2009

Theatre & Politics. Joe Kelleher
Palgrave Mavmillan, 2009

Theatre, Intimacy & Engagement / The Last Human Venue. Alain Read
Studies in International Performance. Series editors: Janelle Reinelt, Brian Singleton
Palgrave Macmillan, 2008
Britu teātra profesora Alana Rīda grāmata pēta, kā teātris stimulē jutīgu un reizē kritisku pasaules uztveri, atmodina sajūtu, ka esam dzīvi, paplašina mūsu nemainīgo un nenovēršamo likteni. Šī ir sarežģīta, bet ļoti vērtīga lasāmviela. "Lasītājus šī grāmata savaldzinās, provocēs un iedrošinās no jauna palūkoties uz to, kā mēs saprotam teātri, politiku un sevis pašu intelektuālo līdzdalību", Nicholas Ridout 

Theatre in Crisis?: Performance Manifestoes for a New Century. Maria M. Delgado
Manchester University Press, 2002
Vadošo mūsdienu teātra teorētiķu un praktiķu teksti par mūsdienu teātri, tā iespējamo krīzi un attīstības prognozes.

Theatre is more beautiful than war. German stage directing in the late twentieh century. Marvin Carlson
University of Iowa Press, 2009
Vācu teātris pēdējos četrdesmit gados ir kļuvis par unikālu un specifisku zonu starptautiskās skatuves mākslas kontekstā. Teātra vēsturnieks Marvins Karlsons piedāvā pētījumu par šī laikmeta desmit vadošo vācu režisoru metodi, iestudējumiem un māksliniecisko attīstību. Grāmatā aplūkota Pētera Šteina, Pētera Cadeka, Klausa Peimana, Andreas Bretas, Franka Kastorfa, Kristofa Martālera un Annas Fībrokas, Mihaela Tālheimera, Tomasa Ostermeijera un Stefana Pucera daiļrade.

Theatre/Theory: An Introduction. Mark Fortier
Routledge, 2002

Towards a Poor Theatre. Jerzy Grotowski
Methuen Drama, 1991
Jerži Grotovskis nodibināja Teātra Laboratoriju Opolē, Polijā 1959. gadā. Grotovska un viņa kompānijas darbs kļuva par vienu no visnozīmīgākajiem notikumiem mūsdienu teātrī. Šī grāmata apkopo idejas, metodes un atklājumus, kas bija pamatā Teātra Laboratorijas darbam.

Tracks. Artistic Practice in a Diverse society. A. Van Diederen, Joris Janssens, Katrien Smit, 2007

Travelogue. Mapping Performing Arts Mobility in Europe. Joris Janssens and Bart Magnus

SPACE (Supporting Performing Arts Circulation in Europe) platformas  katalogs, veidots no 2009-2011 gadam SPACE mobilitātes projekta laikā.  

Truth is Concrete. A Handbook for Artistic Strategies in Real Politics
steirischer herbst and Florian Malzacher, 2014

40 years of street arts. Floriane Gaber
editions ici & la, 2009
Globāls pārskats par ielu mākslas attīstību Francijā kopš 1968. gada. Dzīvās atmiņas un pieredze šinī grāmatā mijas ar vēsturiskiem faktiem un atsaucēm uz valsts kultūrpolitiku ielu mākslas jomā. 

LJTI ir pieejami arī lielāko teātra festivālu katalogi.

 

 

Jana Lauversa kompānija

Izrāžu skate. Pavasaris 2013

Homo Novus - raksti un recenzijas
 
 
 
     
 
X
Su Mo Tu We Thu Fr Sa