Jozefs
Nadžs Rīgā
Jozefa Nadža
dejas teātra viesizrādes Rīgā Baltijas tūres ietvaros organizē
Francijas Kultūras Centrs sadarbībā ar Latvijas
Jaunā teātra institūtu un Jauno Rīgas teātri
Atbalsta: AFAA un KKF
4. novembrī,
plkst. 18:30 Jaunajā Rīgas teātrī Atkāpšanās
laiks (Le temps du repli)
Horeogrāfija Jozefs Nadžs
Mūzika Vladimirs Tarasovs
Solisti Jozefs Nads, Sesile Tjeblemona
5. novembrī,
plkst. 18:30 Jaunajā Rīgas teātrī Voiceks
pēc G.Bihnera lugas
(Woyzeck)
Horeogrāfija Jozefs Nads
Mūzika Aladars Racs
Biļetes nopērkamas JRT kasēs, cenas:
2, 3 Ls
Jau
labu laiku (kopš 80-to gadu vidus) Eiropā līdzās Pinas Baušas vārdam
min Jozefu Nadžu (Josef Nadj),
uz kura darbību jau no paša sākuma var attiecināt P.Baušas ieviesto
terminu dejas teātris. Pirms dažiem gadiem (1997) Jozefs Nadžs ar
savu grupu viesojās Viļņā un guva lielu dejas un teātra kritiķu, kā
arī publikas atzinību. Tagad beidzot ir radusies izdevība iepazīstināt
Latvijas skatītājus ar šo starptautiskajā
dejas pasaulē atzīto horeogrāfu, režisoru, dejotāju un pedagogu
Jozefu Nadžu, kurš kopš 1995.gada ir Orleānas Nacionālā Horeogrāfijas
centra direktors. (http://www.ville-orleans.fr/html/cncuk.html)
JOZEFS
NADŽS
Aktieris,
dejotājs, režisors un horeogrāfs Jozefs Nadžs ir dzimis Kanizsā,
ungāru pilsētā tagadējās Serbijas teritorijā. Sākotnēji viņš
studēja Mākslas augstskolā Budapeštā, kur it kā nejauši izvēlējās
drāmas papildkursu. 1980.gadā viņš pārcēlās uz Parīzi, kur mācījās
Marsela Marso (Marcel Marceau)
un Etjena Dekrū (Etienne Decroux)
skolās, spēlēja pie Sidonie
Rochon, Francois Verret, Mark Tompkins, Catherine
Diverres u.c. Parīzē viņš ieradās teātra dēļ, bet drīz vien
atrada sevi horeogrāfijas pasaulē. 1986.gadā Jozefs Nadžs nodibināja
savu dejas teātri Theatre Jel,
un tajā pat gadā tika atzīts par gada labāko horeogrāfu Francijā.
Kopš 1995.gada J.Nadžs ir Orleānas Nacionālā Horeogrāfijas centra
direktors.
|

|
Stilistika
Kopā
ar saviem kolēģiem J.Nadžs ir radījis teātra un dejas valodu, kas
spilgti izpaudās jau pirmajā iestudējumā Pekinas pīle (Peking
Duck, 1987). Visā dejas uzvedumā dramatiskā situācija
caurvija horeogrāfiju. Arī turpmāk deja kļūst par stāstījuma
izteiksmīgu elementu, par iestudējumu dramaturģiju, par motivāciju
starp atsevišķām ainām, vienlaikus izmantojot arī tradicionālus
horeogrāfijas elementus. J.Nadža iestudējumos situācija, raksturi,
motivācija, dejas tehnikas un horeogrāfija ir savstarpēji saistīti
vienādas svarīguma pakāpes elementi. Viņa izrādes ir vienots
veselums, kurā neviens no elementiem nedominē.
|
|
Pamatā
tiek izmantota kontaktdejas tehnika, izstrādāta līdz akrobātikas
perfekcijai. Līdzās vizuālajai dramaturģijai šī dejas tehnika un tās
horeogrāfija ir skatuves valodas būtisks elements. Stāstījumu izrādē
veido neierobežota skaita dejas tehnikas elementu individuāla izmantošana.
|
J.Nadža
iestudējumi lielākoties balstās kāda literāra darba brīvā
interpretācijā. Tā arī vienas no paredzētajām viesizrādēm pamatā
ir vācu dramaturga Bihnera pazīstamā luga "Voiceks".
Šis iestudējums reprezentablajā BITEF festivālā Belgradā 1998.gadā
ieguvis pirmo vietu. Otras izrādes - "Le temps du repli" - mūzikas autors un izpildītājs (perkusijas)
ir savulaik slavenais džeza mūziķis, tagad - Lietuvas Krievu Drāmas
teātra direktors Vladimirs Tarasovs, kurš arī ieradīsies Rīgā, lai
piedalītos šajā uzvedumā.
|
|
Publikācijas
presē
Z.Kreicberga,
E.Sniedze "Jozefa Nadža Dejas teātra
viesizrādes", Diena 20.10.2000
M.Zieda:
"Nādža kompānija dejos Rīgā",
Neatkarīgā Rīta Avīze.30.10.2000
N.Naumanis:
"Brīnums skumjšs un virtuozs",
Diena 3.11.2000
Resursi
internetā
www.josefnadj.com
par
izrādi Le temps du repli
http://www.fluctuat.net/scenes/chroniq/replinadj.htm
par
izrādi Voiceks
http://www.fluctuat.net/scenes/chroniq/woyzecknadj.htm uz
sākumu
atpakaļ |