Jozefa Nadža
Dejas teātra viesizrādes
Jaunajā Rīgas teātrī tikai divus vakarus notiks Jozefa Nadža Dejas teātra izrādes, ko piedāvā Francijas Kultūras centrs un Latvijas Jaunā teātra institūts. Kopš 80.gadu vidus Eiropā līdzās Pīnas Baušas vārdam min Jozefu Nadžu, uz kura darbību jau no paša sākuma var attiecināt terminu dejas teātris. J.Nadžs dzimis Kanizsā, ungāru pilsētā tagadējās Serbijas teritorijā. 1980.gadā viņš pārcēlās uz Parīzi, lai mācītos slaveno mīmu Marsela Marso un Etjēna Dekrū skolās. Jau pēc sešiem gadiem J.Nadžs nodibināja savu trupu Theatre Jel un kļuva par gada labāko Francijas horeogrāfu. Kopš 1995.gada J.Nadžs ir Orleānas Nacionālā horeogrāfijas centra direktors. «Mēs gribējām radīt vidi, kur viss ir reizē tik tuvu un tālu, personāži ir nolemti nepārtraukti satikties un no šī mikrokosma izplatās īsta tuvuma enerģija,» tā atzīst pats horeogrāfs. J.Nadžs savos darbos ir precīzs kā pulksteņmeistars viss ir sīki izdomāts, saprātīgs un vadāms. Situācija, raksturi, motivācija, dejas tehnika un horeogrāfija ir savstarpēji saistīti vienādas svarīguma pakāpes elementi. Viņa izrāde ir vienots veselums, kurā neviens no elementiem nedominē. Kopā ar kolēģiem J.Nadžs radījis teātra un dejas valodu, kas pārsteidz ar tajā vienlaikus esošo daudznozīmību un precizitāti. Aktiera dejotāja ķermenis kalpo gan par simbolu vispārinājumam, gan darbojas kā konkrētu fizisku reakciju instruments. Neierobežots skaits dejas tehnikas elementu savienojumā ar aktieru individuālo interpretāciju veido izrādes stāstu. «Lai kas notiktu pasaulē, es nevaru darīt neko citu, kā vien pārvērst to teātrī,» atzīst pats Jozefs Nadžs. Sestdien,
4.novembrī, plkst. 18.30 izrāde Atkāpšanās laiks. Svētdien,
5.novembrī, plkst.18.30 izrāde Voiceks pēc Georga Bīhnera
nepabeigtās lugas "Voiceks". Autors:
Evita Sniedze, Zane Kreicberga, speciāli Dienai.
|