Putni slāpst lidostā
Kristo Šagora Izslāpušie putni Māras Ķimeles režijā
Deltaplānisti aiz loga, panno ar dažādu brālīgo tautu tērpos fasēto zēnu
un meiteņu gājienu, kas, sarkanbaltziliviļņotā padomju Latvijas karoga
vadīts, šķiet, gāžas tieši Daugavā, marmora kolonnas un tumšzilzeltīti
griesti - Spilves lidostas padomiskā klasicisma interjers veido dīvainu,
bet savā veidā atbilstīgu kontekstu vēl pavisam jaunā vācieša Kristo Šagora
(1976) lugai Izslāpušie putni (2000), kuras darbība noris lidostā. Jau
kopš Ž.Anuija Mēdejas laikiem (1975, Valmiera), kas tika spēlēta gan baznīcās,
gan jūras krastā, skaidrs, ka īpatna izrādes norises vieta režisorei Mārai
Ķimelei nekļūst par šķērsli un ierobežojumu - vien par ierosmi, par vienu
no brīnumnūjiņām, bet nekad ne vienkāršu dekorāciju. Tāpat kā gadus divdesmit
vēlāk Karalis Līrs un Rutes grāmata apliecina režisores spēju brīvi un
azartiski planēt virs klasiskos sižetus ieskāvušajiem arhetipisku nosacījumu
un tradīciju rāmjiem, tomēr nezaudējot zem kājām stabilu profesionālu
pamatu. Un nu - Izslāpušie putni, kurus iestudējot, Māru Ķimeli nav kavējušas
nekādas "paaudžu atšķirības" (jo izrāde ir jauna cilvēka skatījums),
nedz sadarbojoties ar savu dēlu - videomākslinieku Pēteri Ķimeli, kura
pārziņā visa notiekošā videoprojekcijas (kas ne vien rada papildu dimensijas
izjūtu, bet palīdz saskatīt notiekošo parastam skatam nepieejamās vietās),
nedz ar saviem bijušajiem studentiem - Rēziju Kalniņu, Ivaru Auziņu, Vari
Piņķi, Noru Veigneri, nedz citiem aktieriem un neaktieriem (Zani Vaļicku,
ikonisko Hārdiju Lediņu u.c.).
Stāsts
Lai cik biedējošs ir starp uzgaidāmās zāles krēslu rindās dažādos leņķos
nosēdinātajiem skatītājiem kaismīgi nolasītais Rēzijas Kalniņas ievadmonologs
par smirdīgajiem un kakājošajiem putniem (biedējošs tāpēc, ka šķiet -
tā arī turpināsies kā kārtējais andergraundiskais smurs), pārējo stundu
un divdesmit minūtes skatāms, klausāms, no videoprojekcijām nolasāms sāpīgs,
pusaudža necenzētajā, sakāpinātajā atklātībā izklāstīts stāsts, kura galvenā
varone neapšaubāmi ir Gundula (R.Kalniņa). Jo tā ir viņa, kuras dzīvē
ielauzusies nāve, nodevība, slimība, jā, arī mīlestība, un kurai nākas
ar to visu tikt galā. Kaut vai mīlējoties ar bijušo puisi pārnēsājamās
tualetes zaļo sienu ieskautai.
Rēzijas Kalniņas aktrises biogrāfijā tik huligāniska, aizlauzta, galējībās
no dzīvesspara līdz suicīdam slīgstoša dvēsele nav spēlēta kopš citas
arī vācu modernās drāmas varones Jūlijas laikiem (T.Dorsta Fernando Krapa
vēstule Jūlijai Dailes teātrī, rež. Dž.Dž.Džilindžers). Arī Ivara Auziņa
"saldā zēna" egocentriskais šarms Gundulas bijušā čaļa Pētera
lomā aktiera CV ierakstāms ar treknu + zīmi. Savukārt Zane Vaļicka izrādē
Izslāpušie putni nospēlējusi savu līdz šim labāko lomu - elegantā kostīmiņā
(pretstats Gundulas paltrakiem) ietērpto Pētera tobrīdējo draudzeni Elēnu,
aiz kuras ledainās skaistules ārienes slēpjas kompleksi, uzvilkti nervi
un histēriķes iedaba.
Akvārijs
Tomēr galvenais - šī izrāde vien (nepiesaucot festivāla ārzemju viesus)
līdz ar J.Griškoveca/Alvja Hermaņa Pilsētu, kas notiek kāda tiešām eksistējoša
dzīvokļa istabā, ir stingrākie mietiņi starptautiskā jaunā teātra festivāla
Homo novus 2001 vadlīnijai, kas bukletā definēta kā "visdažādāko
mērogu izrādes ārpus tradicionālajām teātra zālēm". Jo še netradicionālās
spēles telpas nav izvēlētas tikai stila (jeb stilošanas) pēc. Pilsētas
darbība norisinās dzīvoklī, Izslāpušie putni slāpst lidostā. Vienlaikus
šīs telpas tieši ar dūri trāpa nozīmē, kas jebkurā dekorācijā šķistu vispārināta:
tās ir būra, ierobežotības, determinētības zīme, kas tomēr ir ambivalenta,
jo, lai gan šķiet, ka visa "īstā" dzīve palikusi aiz istabas
logu ailēm vai lidostas akvārija ne visai tīrās stikla sienas, tak skaidrs
(ja ne pašiem varoņiem, tad vismaz skatītājiem), ka dzīve risinās tepat,
iekšpus, tepat, tagad, ar mums, un ne jau reālās telpas reālā sliekšņa
pārkāpšana atbrīvos, atpestīs, glābs.
Lursoft
> Laikrakstu bibliotēka
> Diena
Autors: Henrieta Švāne, Māksla Plus, speciāli Dienai.
Publicēšanas datums: Ceturtdiena, 2001. gada 20. septembris.
Rubrika: Kultūra (13. lpp.)
|