Slīpīgie nāpšļi stirinās
Trix. Rež. Laršs Rudolfsons. Cirkus Cirkor & Teātris Orion (Zviedrija).
Izrāde visai ģimenei.
Virtuozs mūsdienu cirks
Trix - viens no festivāla Homo novus (HN) brīnišķīgākajiem atklājumiem.
Līdzīgi kā pagājušā festivālā - čehu leļļu teātris Piškanderdula. Homo
novus šogad skaidrāk nekā jebkad formulējis savu uzdevumu: pa-plašināt
priekšstatus par to, kas ir teātris un kur tas var notikt. HN komanda
darbojusies kā mazliet apsēsti restauratori - rokot un rūpīgi ar mazu
slotiņu pucējot vietās, kur no sākuma kaut ko redz tikai viņi paši.
Pazīstu cilvēkus, kuri fiziski nepanes cirku. Viņi tur nespēj ieiet.
Pat tad, ja viņiem ir bērni, kuri grib iet uz cirku. Bērnus iedod līdzi
draugiem un tā šo jautājumu nokārto.
Bet, pagaidiet
Kas tas ir par cirku, kuru daži mūsu līdzcilvēki nespēj
pārdzīvot? Varbūt viņi domā tikai vienu noteiktu namu Merķeļa ielā,
kurš kādas jutīgākas ausis un nāsis nobaidījis ar savu smārdu, frontes
orķestri, spīguļiem, svētku kleitiņām uz ziemas adītām biksēm. Bet neviens
no šiem cirka alerģiskajiem cilvēkiem taču nav teicis, ka viņi nevēlas
pusotru stundu paceļot valim vēderā uz Nekurnekad zemi (Rīgas Kinostudijas
paviljons tik tiešām atgādina ko tādu) un pēc tam tikt laimīgi izmestiem
sveikiem un neskartiem sestdienas saulītē.
Neviens no viņiem nav teicis, ka negribētu kādu laiciņu padzīvot Bjorkas
dziesmu videoklipu pasaulē. Ka viņus nevilinātu uzrāpties kādos bēniņos,
atrast lādi un aizmirsties, izcilājot ērmīgus tērpus un lietas. Zem
kostīmiem a` la cita mode, raibas puķainas kleitiņas 60.gadu stilā,
sarkaniem samta ietērpiem, kas liek iedomāties par viduslaiku klejojošiem
aktieriem (ar spīguļiem apšūtu sporta tērpu šajā cirkā nav), atradīsies
sarkanas un zilas cepurītes. Var būt, ka tur arī paslēpta kāda skatāmlādīte
vai burvju laterna. Uzliekot galvā cepuri, katrs kļūtu tik sīciņš, ka
varētu ielīst kādā no šīm kastītēm iekšā, pārvēršoties par tās vissmalkāko
mehānismu.
Tieši šādu piedzīvojumu sagādā Trix, liekot domāt par uzslietu telti
kādā ļaužu pilnā vietā, kur krustojas gan teātris, gan kino savos pirmsākumos,
gan burvju māksla, gan dažnedažādi tehniski atklājumi. Bet visam pāri
- cilvēku reakcijas svaigums, naivums un prieks.
Jau skatītājiem pulcējoties, skan grupas Urga mūzika. Tā grūti pakļaujas
raksturojumam, bet ar savu suģestiju un buramdziesmiņu nepārtrauktību
kļūst par priekšnesuma galveno saistvielu. Speciālisti grupas mūzikas
stila saknes saredz roka, ska, regeja, folka un pankmūzikā. Trix savdabība
rodas no mēģinājuma tradicionālus cirku numurus - akrobāti, mīmi, žonglieri,
burvju mākslinieks - sajozt sižetiski vienotā teatrālā priekšnesumā.
Tradicionālā cirka laika saskaldītos nogriežņus (no vienas bungu rīboņas
līdz otrai) Trix saplūdina līnijā, kas var pieņemt visfantastiskākās
formas.
Trix ir kāda vīra sapnis jeb varbūt viņa dzīve. Ir viņa gulta un loga
rāmis, pa kuru sāk rāpties iekšā, nu, laikam jau slīpīgie nāpšļi un
nokarāties ar galvu uz leju. Un slīpi. Un vēl kaut kā neformulējami.
Pusotru stundu garais priekšnesums sagriež virpulī, ka nezini, kur galva,
kur rokas, kur kājas. Un, beidzoties priekšnesumam, nav nemaz jābūt
vienam no Šagāla onkuļiem, lai aizietu pa galveno ielu ar vienu zeķi
kājās (tik tiešām esot tāds bijis).
Trix ar bērnības avantūrisko entuziasmu sašūpo visas stabilās racionalitātes
platformas, palēkdamies apiet gravitācijas un Arhimēda, un visus citus
fizikālos likumus. Trix ir draudzīgs aicinājums uz nobīdi. Tavs racionālais
cilvēks pusotru stundu var pasēdēt kafejnīcā un izņemt tevi - ekscentrisko
un spontāno cilvēku - pēc izrādes. Kamēr meitene iemieg, ērti (!) uz
elkoņa atspiedusies pret stāvus saceltu slotu. Kamēr klauns ar melno
uzaci un balto bītleni sakārto uz saviem pleciem daudzās galvas. Kamēr
meitene bez kauliem izlokās ja ne desmit, tad katrā ziņā - trīsdesmit
divos līkumos. Vai nu visu uzskaitīsi.
Patiesi, negribas līst ārā no Trix pasaules ziepju burbuļa. Visu tikko
redzēto gribas redzēt vēlreiz. No beigām uz sākumu un atkal atpakaļ.
Lursoft
> Laikrakstu
bibliotēka > Diena
Autors: Undīne Adamaite, teātra
kritiķe.
Publicēšanas datums: Trešdiena, 2001. gada 26. septembris.
Rubrika: Kultūra (13. lpp.)