Vajadzīgas jaunas formas
Šodien Latvijas teātru programmu veido tikai lugu nosaukumi, mēģinājums
sezonai formulēt mērķi parādās tikai Jaunā Rīgas teātra rudens intervijās.
Savukārt sekojot līdzi Jaunā teātra institūta Jaunāko Ziņu laidieniem,
mērķu un izaicinājuma tajos šķiet vairāk nekā vajag, tak, pavērojot
teātru dzīvi kopumā, akmeņu mešana varbūt arī ir pareizākais veids,
kādā iekustināt ikdienas rāmumu un samierināšanos. Jaunākais izaicinājums,
kaut arī teju gada garumā (vismaz tik ilgi laiku pa laikam parādījās
Homo Novus 2001 programma), ir - lieciet aiz auss, teātris sen vairs
nenozīmē došanos pa iestaigātu ceļu uz pazīstamu māju, gaidot nojaušamu
estētisku un garīgu baudu. Teātris nozīmē citādu pieredzi, neprognozējamu
procesu un pārdzīvojumu.
Homo Novus mērķis izvest teātri ārpus nama īstenojās kā desmit dienu
garš piedzīvojums, ik vakaru dodoties uz jaunapgūstamu vietu teju visas
Rīgas robežās - no Daugavgrīvas cietokšņa Bolderājā līdz Statoil DUS
Krasta ielas rajonā, nācās salt zem klajas debess, līst pagrabos, apmeklēt
muzejus pa to dienesta ejām, ielūkoties privātās mājās. Un patiešām
mērķis tapa sasniegts, jo pārliecinoši tapa pierādīts - gan tas, ka
teātris var būt krietni dažādāks nekā pierasts, gan tas, ka publikai
neierastais šķiet tikpat pievilcīgs kā ierastais, jo par intereses trūkumu
festivāla rīkotāji sūdzēties nevarēja.
Netiešā veidā tapa atgādināts arī iepriekšējā festivāla moto - kādas
tik izdarības nav iespējamas ar izrādes tekstu, kam nebūt obligāti nav
jābūt lugai. Neakcentējot uzmanību uz tekstu, tā variācijas šoreiz pašas
pievērsa sev uzmanību, un visnegaidītākais pārsteigums bija tas, ka,
vairāk nekā par pusi noīsinot tik skaistas lugas kā Čehova Kaija un
Raiņa Spēlēju, dancoju!, bet atlikušo tekstu talantīgi piepildot, caur
teksta atliekām ir iespējams pārliecinoši paust teju vai visu saturu
(režisori Ē. Lakaskāde; V. Vaičūnaite, I. Kļaviņa). Gaidīts pārsteigums
- ka lugas teksts var būt radīts kolektīvi (Bak-truppen "Eiro-eh?",
Baltijas nama "Luga, kuras nav"), ka to no idejas rada režisors
( J. Griškovecs Pēc Po, L. van Merbeke Re: Frankenšteins, K. Skoiens
Nakts tintnīcā), ka izrāde var būt bez teksta gan cirkā (Trix), gan
šovā (Tautu draudzība), un visbeidzot, ka luga var būt arī vienkārši
luga - B. Frīls Aristokrāti, K. Šagors Izslāpušie putni, J. Griškovecs
Pilsēta.
Homo Novus mērķis - izrāde ar telpu, kurā tā nav radīta, tātad nav sadzīvota
un apdzīvota, ieguva dažāda līmeņa attiecības. Ir izrādes, kam īpašā
spēles telpa ir izšķiroša tās dzīvībai, un ir izrādes, kas varētu tapt
nospēlētas jebkur citur, tāpēc neparastā telpa pa lielākai daļai ir
spēcīgāks pārdzīvojums par tur vērojamo inscenējumu.
Viens no pamatnosacījumiem izrādes kvalitātei ir tās inscenējuma līmenis,
kas nozīmē gan apdzīvojamās telpas estētisko pašvērtību, gan tās saspēli
ar aktieru darbu un kompozicionālu vienotību, kas rada atmosfēru. Un
pilnība pat tradicionālā telpā spēlētām izrādēm sasniedzama lielākoties
uz savas skatuves. Festivālā par visorganiskāk apdzīvotām neparastām
telpām kļuva tās, kur tika izrādītas Latvijas programmas izrādes - JRT
Pēc Po Citadeles ielas spīķerī, kur ironiski šausmu pastāstiņi tika
stāstīti uz visparastākās skatuvītes, bet zem visai neparastām senām
velvēm, putekļainiem akmeņiem, kālab nav grūti iejusties nabaga Fortunio
ādā, kas aiz kādas šādas akmens sienas reiz iemūrēts dzīvs. Arī JRT
Pilsētā, kas top spēlēta kādā dzīvoklī, ir neoreālisma stilistikā ieturēta
vide, kurā ierastos apstākļos mīt jauna ģimene ar mūžvecām problēmām.
Un savs šarms tajā, ka pie durvīm zvana pa īstam, televizors rāda pa
īstam un pat gludeklis svilst pa īstam, noteikti ir, jo tad ir vieglāk
noticēt, ka arī aktieri ir pa īstam. Arī Spēlēju, dancoju!, ar ko tika
atklāts festivāls, bija tapis tieši Daugavgrīvas cietoksnim ar tā vairāklīmeņu
spēles laukumu, tāpēc grūti to iedomāties trīs dienas vēlāk Viļņā divreiz
mazākā spēles vietā. Tāpat kā Homo Alibi akcijas laikā ieskicēto un
tagad pabeigto Māras Ķimeles Izslāpušo putnu izrādi Spilves lidostā,
kur ne bez nozīmes ir lugas un izrādes darbība lidostas uzgaidāmajā
telpā, un tas, ka aktieri darbojas tikai starp skatītājiem; Latvijā
tas ir kaut kas jauns. Savukārt norvēģu Nakts tintnīcā, neapspriežot
tās savādo saturu ar impresijām par Āfrikas ceļojuma pieredzi, kas tika
spēlēts Statoil DUS, kļuva par vienu no divām viesu izrādēm, kas Latvijā
adaptējās ideāli. Šī izrāde ar saukli Piestāj uz mirkli! būtu pavairojama
un atkārtojama nez cik reižu tāpēc vien, ka vide, kas noderēja kā spēles
laukums, ir identiska visā milzīgajā Statoil tīklā, un apstākļi, kas
varētu mainīt aktieru reakcijas, drīzāk ir gaisa temperatūra, par ko
teātra sakarā parasti nav vajadzības domāt.
Frīla Aristokrāti no ierastās spēles telpas Tallinas pievārtes izbijušā
muižā tapa pārcelti uz Pārdaugavas it nesen uzceltu privātmājas piebūvi,
kas, pateicoties Homo Novus, ieguva teiksmaino Alfrēda mājas titulu.
Izrādes režisors Prīts Pedajass par izšķirošo faktoru, kas iedrošināja
tik īpašo inscenējumu pielāgot jaunai vietai, intervijā nosauca Alfrēda
mājas atmosfēru jeb auru, un acīmredzot tas arī bijis atslēgas vārds,
kas ļāva aktieriem psiholoģiski niansēto izrādi pirmoreiz ārpus mājām
un nebūt ne līdzīgā vidē nospēlēt tik pārliecinoši. Visbeidzot arī pasaulslavenā
- vai tiešām? - Petļuras modes šovs Tautu draudzība, kas pamatiecerē
eksponēja bijušo PSRS republiku pārstāvjus nacionālajos tērpos (atpazīstamos)
ar pseidonacionālām astoņdesmito gadu estrādes dziesmām fonā (neatpazīstamām)
un paralēliem kadriem no padomju laika kinohronikām uz ekrāna iepretim
neatkārtojami sovjetiskam sienas gleznojumam, diez vai piemērotākā vietā
par Spilves lidostu varēja notikt, tak pats pasākums atstāja tik pliekanas
paviršības un pat bezkaunības iespaidu, tāpēc lai paliek bez komentāra
Pārējās četras viesizrādes nenonāktu pretrunā pašas ar sevi, ja tiktu
spēlētas, teiksim, apmainoties savstarpēji ar vietām. Protams, to, kāpēc
Luga, kuras nav jeb skatuves zvaigžņu atmiņas notika tieši Teātra muzeja
zālē, viena aktiera universalitāte Re: Frankenšteins Dzelzceļa muzejā,
mūsdienu cirksTrix Kinostudijā, bet Sapņu fabrikā - alternatīvais Eiro-eh?,
ir iespējams it aši pierādīt kā vienīgo, īsto izvēli, pat konceptuāli
pamatojot izrādes filozofijas atbilstību katras konkrētās telpas vēsturei,
tomēr festivāla elastīgums būtu tas, kas ļautu sagriezt kājām gaisā
un pierādīt pretējo, tāpēc par svarīgāku Homo Novus atklājumu es uzskatu
tikko uzskaitītās telpas, kuras visas ir bezgala pateicīgas vietas teātra
spēlēšanai. Turklāt Kinostudija un Teātra muzeja zāle jau pēc savas
funkcijas stāv tuvu teātra mākslai, tālab šur tur šad tad izskanējušās
runas par to, ka Latvijai tāpat kā pārējām Eiropas valstīm, ja tā grib
būt kultūras valsts, vajadzīga neatkarīga daudzfunkcionāla skatuve,
kas derētu Rīgā projektu tipa teātrim un viesizrādēm, tad, kā es domāju,
šīs desmit festivāla dienas pierādīja vismaz to, ka naudu labāk ieguldīt
projektos - nevis, lai celtu skatuvi, jo mums jau tāda ir. Mazāka mēroga
pasākumiem - Teātra muzejā, lielākiem - Kinostudijā. Un tad, kad labas
izrādes Kinostudijā vai Teātra muzejā vairs nebūs ārkārtas notikums,
tad festivāla pārskats taps rakstīts nevis par telpām, bet izrādēm.
Lursoft
> Laikrakstu
bibliotēka > Neatkarīgā
Rīga Avīze
Neatkarīgā Rīta Avīze
Publicēšanas datums: Ceturtdiena, 2001. gada 27. septembris.
Autors: Ieva Zole
|