Trepļeva trīs dejas
Antona Čehova Kaija, ko festivālā Homo Novus otrdien parādīja franču
režisors Ēriks Lakaskāde, ir nostrādāta līdz tādai perfekcijas pakāpei,
kādu Latvijas teātros var sastapt ļoti ļoti reti. Vai pat - nekad. Tas
raisa apbrīnu un sajūsmu.
Bet vienlaikus man bija arī mazliet auksti. Jo absolūtā precizitāte
aktieru kustībās un viņu runas manierē, mizanscēnu skaidrībā un prožektoru
tēmējumā, jebkādas nejaušības izslēgšana radīja iespaidu, ka skatos
kādu jau ne vairs gluži dzīvu, bet mehanizētu pasauli. Taču - varbūt
tāda arī ir režisora iecere?
Vairākas hrestomātiski zināmas Čehova lugas īpatnības šī izrāde atklāja
neredzētā formā, bet bija arī daži tādi risinājumi, kuri personiski
man Kaijas telpā bija atklājumi. Čehovam tik raksturīgā cilvēku savstarpējā
atsvešinātība un saltā vientulība tika tēlota sakāpinātās formās kā
eksistenciāla nenovēršamība. Izrādes prologā visi desmit aktieri vienā
rindā stāvēja pustumšā avanscēnā un lūkojās zālē, kura arī bija satumsusi,
bet ne tumša. Vairāk nekā piecas minūtes, šādi stāvēdami, aktieri runāja
Čehova tekstus - dialogu un monologu fragmentus. Viņi nekustējās un
cits uz citu neskatījās. Kaut arī viņi cits citam atbildēja, neradās
iespaids, ka viņi būtu dzirdējuši iepriekšējā runātāja vārdus. Varbūt
viņi nemaz necerēja tikt sadzirdēti, bet runāja vienkārši aiz paraduma
un rutīnas, zinādami, ka cilvēki tā mēdz darīt - runāt. Varbūt viņi
domāja, ka viņus saklausīs skatītāji. Bet varbūt pieļāva, ka viņu raidītos
signālus uztvers nākotne. Čehova tik bieži piesauktā - tā, kas būs pēc
divsimt, trīssimt gadiem... Aktieri ne tikai prologā, bet vēl vairākkārt
izrādes laikā izkārtojās šādā mizanscēnā. Tas nevarēja būt nejauši.
Cilvēki šajā izrādē bija ne tikai kurli. Viņi arī skatījās, bet neredzēja
cits citu. Finālā, piemēram, lūkojās Trepļevam tieši virsū, kad viņš
izcīnīja savu pēdējo cīņu ar sevi, bet vārda tiešā nozīmē viņu neredzēja.
Tas bija tik pārliecinoši, ka radās dīvaina sajūta, itin kā vienīgi
tu būtu ieraudzījis citiem noslēpto. Vai arī - itin kā tev būtu parādījušies
realitātē neesoši notikumi, kaut kāda pārrealitāte vai varbūt rēgi.
Visai novatoriski režisors Kaijai bija piemērojis pašu par sevi novalkāto
metaforu par dzīvi kā teātri. Īstenībā tieši šī metafora bija noteikusi
gan izrādes scenogrāfisko risinājumu, gan mizanscēnu organizāciju. Uz
skatuves bija novietots liels lakotu dēļu četrstūris, bet gar tā kreiso
malu izkārtoti krēsli. Uz tiem ar skatu pret laukumu apsēdās Arkadina
un viņas svīta, kad vēroja Trepļeva izrādi. Trepļeva skatuve izrādes
turpmākā gaitā netika nojaukta, tieši otrādi, tā kļuva par visu nākamo
notikumu izspēles vietu - arī Sorina muižas iedzīvotāji un tās viesi
kāpa uz dēļiem un kļuva par aktieriem. Tādējādi pamatoti varēja rasties
jautājums, kas šajā uzvedumā bija īstenība un kas spēle, ilūzija, fantāzija...
Atbilde, protams, daudzkārt dzirdēta. Ka ilūzija var būt ja ne reālāka
par realitāti, tad tieši tikpat spēcīga un īsta gan. Un, lūk, šīs skatuves
malā pēdējā ainā atkal sēdēja publika un skatījās, kā Trepļevs cēlās
un krita, cēlās un krita, cēlās un krita, lai nesekmīgi paceltos spārnos.
Kad viņš vairs nepiecēlās, Arkadina, skatīdamās tieši uz viņu, jautā:
"Kas tas?" Kāds atbild: "Nekas."
Šīs izrādes Nekas jeb kaija, jeb galvenais varonis bija Trepļevs. Man
liekas - nepārprotami. Tieši par Trepļevu franču versijā personiski
es uzzināju visvairāk jauna. Šīs lomas tēlotājs Kristofs Greguārs vairs
nebija nekāds zēns. Viņam varēja būt ap četrdesmit. Tāpēc ļoti labi
saprotama viņa izkāpinātība, nervozitāte, saspringtā uzvilktība. Jau
četrdesmit, bet viņš vēl joprojām ir jaunais, daudzsološais. Ir tikai
loģiski, ka viņš sadzird izsmieklu tur, kur atskan tikai smiekli.
Trepļeva un principā jau arī visas izrādes vēstījums tika izstāstīts
Trepļeva trīs dejās. Šajā uzvedumā jauno mākslas formu meklētājs, dramaturgs,
režisors un aktieris vienā personā - Trepļevs - neapšaubāmi bija talantīgs.
Kaut arī viņa talants nebija guvis oficiālu apliecinājumu. Ē. Lakaskāde
bija atradis pārliecinošu tēlu, ar kura palīdzību apliecināt Arkadinas
dēla talantu - tā bija deja. Piebildīsim - arī E. Nekrošus savā izrādē
Mocarts un Saljeri Mocarta talantu atklāja ar fantastisku un grūti aprakstāmu
deju. Arī Trepļeva deju gandrīz nav iespējams aprakstīt. Kad Ņina kavējas,
bet viņa izrādei vajag sākties, lugas autors un režisors pats uzvelk
Ņinai sagatavoto balto kleitu un uzsāk deju - viņš ir vienlaikus vīrietis
un sieviete, putns un cilvēks, viņš slīd uz priekšu, šķiet, pilnīgi
bez kustībām un tad virpuļo, lec un griežas ap savu asi kā vilciņš.
Liekas neticami, ka cilvēks uz kaut ko tādu vispār ir spējīgs. Es skatījos
un neticēju savām acīm, un pilnīgi pieļāvu - vēl mirklis, un viņš pacelsies
debesīs un aizlidos. Taču šī pirmā bija arī Trepļeva pēdējā deja. Un
tam, ka pirmā kļuva arī par pēdējo, bija ļoti cilvēcīgs un saprotams
pamatojums. Kad Trepļevs cēlās spārnos, viņu iedvesmoja Ņinas mīlestība,
vismaz - cerības uz to. Kad zuda mīlestība, zuda viss.
Par izrādes kulmināciju filozofiskā un arī estētiskā ziņā kļuva Trepļeva
otrā deja, kurā Trepļevs pūlējās notvert un paturēt Ņinu. Iegūt viņu.
Saplūst ar to. Par jebkādu cenu. Izmantojot visus līdzekļus. Ņinas lomas
tēlotāja Daria Lipi bija neliela auguma meitenīga būtne kailām kājām,
sarkanā bērnišķīgā kleitiņā un brīvi krītošiem matiem līdz pusmugurai.
Pašas jaunības un svaiguma, un dabiskas grācijas aizkustinošs iemiesojums.
Es nezinu, kas tas bija - traģisks balets vai nežēlīga pantomīma. Tik
nosacītā mākslas veidā kā deja mizanscēnu tulkojuma iespējas ir ļoti
plašas. Es pieļauju, ka Trepļevs meiteni varbūt pat varmācīgā veidā
ieguva. Bet paturēt - nespēja. Taču tā nebija tikai vīrieša cīnīšanās
ar un par sievieti. Aina vienlaikus iemantoja izteikti simbolisku nozīmi.
Jo mūsu acu priekšā mākslinieks cīnījās arī ar un par iedvesmu. Ar tādu
izmisumu un apsēstību, ka es pirmoreiz teātrī mākslas tēlos iemiesotu
redzēju Čehova ne vienreiz vien dažādi variēto atziņu par to, ka aicinājums
un talants ir nasta, krusts, apsēstība, nelaime... Jo tas nestāv tavā
gribā - šo krustu nosviest. Un laimīgs tu vari būt vien retos mirkļos,
kad notver meiteni sarkanā kleitiņā - mūzu, iedvesmu. Bet kad un kāpēc
tev tas izdosies un vai vispār, to arī tu nezini. Nepārprotams un drosmīgs,
bet neapšaubāmi pamatots un poētisks bija šis radoša un seksuāla akta
simboliskais vienādojums.
Jā, droši vien nepieciešams apliecināt, ka spalvas bija efektīgas. Tā
bija ļoti laba režisora ideja, jo viņš ir arī sava uzveduma scenogrāfs.
Un tieši šī Kaija bez spalvām varbūt arī nevarētu notikt. Kad Trepļevs
nošauj kaiju, viņš uz skatuves uznes kaut ko baltā drānā ievīstītu.
Kad sainīti attin, uzvirmo vien baltu spalvu mākonītis un paliek uz
skatuves. Tātad - kaut kas, kas reiz bija, šajā gadījumā - putns, pārvērties
par neko - gaisīgu baltu mākonīti. Pirms pēdējā cēliena, kad pagājuši
vairāki gadi, pustumsā uz skatuves tiek uznests milzīgs tīkls un izpurināts
- visa skatuve tiek nosēta ar baltām spalvām. Veselām spalvu kupenām.
Tātad kaut kas ļoti liels, kas reiz bijis, ir pārvērties par neko -
veselu baltu spalvu puteni. Vai vajag mēģināt atšifrēt, kas tas varētu
būt? Nezinu. Cerības, ilūzijas, mīlestība, talants, pati dzīve? Aktieri
brien pa spalvām, un tās uzvirmo kā sniegpārslas. Trepļeva skatuvei
gar divām malām tiek izliktas resnas sveces apaļos trauciņos. Tās deg
kā sniegā ieputinātas. Kā Latvijas kapos mirušo piemiņas vakarā. Vieta
tātad jau gaida. Bet cilvēks vēl cīnās, jo notiek Trepļeva trešā un
pēdējā deja par palikšanu. Viņš sniegā smagi, ar visu ķermeņa svaru
krīt, burtiski ietriecas grīdā. Ceļas un atkal. Cilvēks klusuma un tumsas,
un sveču liesmu, un skatītāju aklo acu nobiedēts, lai dzirdētu, ka vēl
dzīvs, sāk elsojoši dziedāt dobjā balsī. Līdz vairs nepieceļas. Lai
pats kļūtu par sniegu.
Lursoft
> Laikrakstu
bibliotēka > Neatkarīgā
Rīga Avīze
Neatkarīgā Rīta Avīze
Publicēšanas datums: Piektdiena, 2001. gada 21. septembris.
Autors: Silvija RADZOBE
Rubrika: Kultūra (10. lpp.)
|