Homo novus Ābolu ķocis
II
Teātra kritiķi vērtē jaunākās izrādes "Kaija"
A.Čehovs, Normandijas Dramatisko mākslu centrs, Francija
Rež. Eriks Lakaskāde
Lilija Dzene
* * * * *
Izrādi pārdzīvoju ļoti personiski un uzskatu par lielāko ieguvumu no
festivāla afišas. Gatavota uz fizioloģiski juteklisku (kā mēs pašlaik
planējam ar šo vārdu!) priekšnesumu, kurā neatradīšot "čehoviskās"
noskaņas un pustoņus, es tos uztvēru viscaur - stilistiskā smalkumā
un tēlu iekšējās dzīves norisēs. Katram (!) no viņiem piešķirts cilvēciski
patiesas atklāsmes mirklis. Trepļevam - vistraģiskākais, kuram vairs
nav vārdu, tos izkliedz ķermenis. Vai nu sadegt, vai - kļūt par Trigorinu,
kas visizplatītākais variants. Ciešanu neizbēgamība.
Valda Čakare
* * * *
Atturīgi smalks un runātā vārda spēkam uzticīgs (varbūt pat pārāk) Čehova
lugas lasījums gandrīz pilnīgi tukšā telpā, kuras bezkaislīgo stingumu
iztraucē īslaicīgi agresīvi emociju izvirdumi. Kaijas šajā uzvedumā
ir divas - Darias Lipi stūrainai pusaudzei līdzīgā Ņina, kura nespēj
kļūt par radošas enerģijas avotu ne Trepļevam, ne Trigorinam, ne pati
sev, un Kristofa Greguāra vīrišķīgi atlētiskais Trepļevs, kura talantam
spārni pārāk īsi, lai pārvarētu zemes pievilkšanās spēku. Simboliskās
kaijas spalvu mākoņa pūkas knieš degunā kā sīks, bet neatlaidīgs atgādinājums
par lielām un nepiepildītām cerībām.
Anda Burtniece
* * * * *
Varbūt tas ir traģisko ASV notikumu zīmogs, kas izmainījis visu lietu
un parādību, arī teātra, uztveri, E.Lakaskādes Kaiju, vāru sveču liesmiņu
"ierāmētu", kas ir tik trauslas kā dzīvība un kā ardievas
vienlaikus, ļauj salīdzināt ar Rekviēmu. Mīlestībai, cilvēcībai, sapratnei.
Ar divām galvenajām, paralēli skanošām traģiskām tēmām, kur savas dvēseles
sāpes izkliedza (dejā un dziesmā) K.Greguāra Trepļevs un D.Lipi Ņina.
Vientuļi, skumji, arī auksti - kā Arkadinas balss - skanēja arī pārējās
lugas balsis. Apbrīnu pelna izrādes nostrādātība, estētiskais tēls,
kaut mulsināja atsvešināti racionālā intonācija.
Normunds Naumanis
* * * * *
Tīra manta - gan "trūcīgā teātra" stilā, gan poētiskajā simbolikā
un teātra semiotikā (kaut arī tā būtu viennozīmīgi tieša), gan prasmē
iecerēto perfekti realizēt, turklāt bez aktieru aknu mocīšanas un sviedru
liešanas uz skatītāju galvām. Vai to nesauc par profesionālu teātri?
Turklāt - vien pirmajā mirklī šķiet paradoksāli, ka šis ekspresīvais
franču Kaijas daidžests ļoti līdzinās japāņu haiku vai akmeņu dārziem.
Koncentrējoties uz izrādē redzamo, skatītājs tiek atbrīvots no mokošiem
daudznozīmības minējumiem - diez ko režisors gribēja pateikt? Te viss
vienkārši - talants ir sods, atpestīšana nāvē, kamēr dzīve - vien pūkas
lidojums pasaules skatuves melnajā mutē, kur vienmēr klāt būs mēmi skatītāji.
Mīlas aina ar lampiņu bija ģeniāla.
Silvija Radzobe
* * * * *
Franču izrādes perfekcijas pakāpe bija tik augsta, ka likās jau nedaudz
auksta. Un tomēr tā raisīja sajūsmu, jo Latvijā neko tādu nav iespējams
redzēt. Minimālisma stilā ieturēta dekorācija (krēsli, sveces, spalvas,
dēļu skatuves grīda), modernā deju teātra elementi, kas zemtekstu padarīja
redzamu, aktieru apbrīnojamā plastiskā meistarība un fenomenālā dikcija
Čehova lugu interpretēja kā Aicināta, bet ne izredzēta mākslinieka (Trepļeva)
traģiski agresīvu pašizcīņu.
Henrieta Švāne
* * *
Kaijas darbība pārnesta uz mūsdienām (tērpi, izturēšanās), risinās nosacītā
vidē (tukša telpa, krēsli, svecītes un spalvu kaudze), aktieriem izstaigājot
(arī izdejojot) noteiktas ģeometriskas trajektorijas un melanholiski
dziestošās vai dažādas pakāpes eksaltācijas intonācijās nolasot Čehova
Kaijas tekstu (vismaz no titriem nevarēja saprast, kāpēc tas ir bulgāru
dramaturga V. Petkova "variants", tā bija mazliet noīsināta
Čehova Kaija). Jā, profesionāli. Viss. Kāpēc Kaija? Kas starp, ap, ar
viņiem tur - uz tumsā slīgstošās skatuves - notiek? Mana, skatītājas
emocionālā amplitūda - no garlaicības līdz neizpratnei.
Undīne Adamaite
* * *
Nekad neesmu sirgusi ar kompleksu, kas liek lepnā vientulībā nopulgot
vispāratzītas vērtības. It kā. Tomēr šis kaijas lidojums manām acīm
paliek neredzams. Ja nebūtu neko dzirdējusi par iestudējuma slavas gājienu,
redzētu tikai glīti noformētu runājošu teātri ar visai didaktisku un
statisku tēlainību, dažām asprātīgām mizanscēnām, dažiem neapspriežami
talantīgiem deju numuriem un spalvu kaudzi. Tagad - viss tas pats. Un
- dubults apmulsums. Glāsa, Nīmana un Evoras ekspluatēšana iestudējumu
muzikālajā apdarē lēnām sāk kaitināt.
* * *
Aristokrāti
B.Frīls, Tallinas Dramatiskais teātris, Igaunija
Rež. Prīts Pēdajass
Lilija Dzene
* * * *
Igauņi var atļauties sastrādāt mākslā vistrakākās lietas, bet viņiem
izdodas pārmantot arī sava teātra reālistisko tradīciju. Bez apkārtskatīšanās:
būs vai nebūs moderni. Vienmēr atrodas talantīgs režisors, kurš Tallinas
dramatiskajā satver priekšgājēja pasviestu tauvas galu: no Lautera -
Panso - Tomings, Mikivers, tagad Pēdajass, kuru savulaik iepazinām kā
tautisku bardu ar prievīti ap garajiem matiem. Šī līnija sakņojas Tamsāres
spēcīgajā prozā un dzen vasas ziemeļnieku, arī identitātē spēcīgo īru
literatūrā. Zeme. Dzimta. Māja. Rīgā neierastās vides dēļ igauņu aktiermākslas
psiholoģiskais dziļums vietumis arī profesionāli labi marķēts.
Valda Čakare
* * * * *
Prīta Pēdajasa spēja panākt ikmirklīgu dzīvi pulsējošas realitātes piedzimšanu
pārsteidz atkal no jauna. Īru dramaturga B.Frīla veidotais Čehova lugu
popūrijs igauņu versijā valdzina ar aktieru spēles absolūtu psiholoģisku
ticamību un gluži vai episku mieru, kas raksturīgs arī citām režisora
izrādēm. Pirms 10 gadiem tapušajā Punjabas Epas Pilarpartas podnīcā
tas kļuva par zīmi harmoniskai dzīves nepārtrauktības un perspektīvas
izjūtai. Šodien - vairs tikai cilvēka vēlmei izturēt, lai nesabruktu.
Anda Burtniece
* * * * *
Mūžvecais, bet vienmēr dzīvi jaunais psiholoģiskais teātris, kas Igaunijā
ir īpaši stipras skolas veidots un slīpēts. Tā neredzamā iekšējā dvēseles
dzīve, kas vibrē skatienā, kustībā, žestā, vārdu intonācijā un tik daudz
atklāj par cilvēku, arī šajā izrādē lika uzmanīgi sekot ansamblim. Cik
dažādi, bieži neizskaidrojami, nesaprasti un tomēr dzīvojami cilvēku
likteņi. Bezvārdu pasaulē ieslēdzies A.Lutsepa tēvocis Džordžs, runas
un fantāziju plūdos sevi meklējošais T.Suka Kazimirs, alkohola reibumā
glābiņu meklējošā L.Megi... katrs ar savu krustu!
Normunds Naumanis
* * * *
Īra B.Frīla talantīgā rotāšanās ar visai atpazīstamiem čehoviskajiem
motīviem kā spēļu klucīšiem neparedz avangardiskas jaunatklāsmes teātra
jomā, taču nostiprina kultūras un dzīves pamatvērtības: saikni ar dzimtu,
pagātni, vēsturi, vietu. Izrādes vērtība - prasme stāstīt stāstu caur
cilvēka likteni, noķertu ik niansē. Kāda vīrieša histēriskais smiekls
vai sievietes acu šaudīšanās pudeles meklējumos noplukušās "muižnieku
ligzdas" telpās par ģimenes pašsajūtu izteic vairāk nekā garumgari
attiecību skaidrošanas dialogi. Režisora, aktieru ansambļa nopelns -
spēja piešķirt vārdiem tik daudz miesas, ka šī deģenerējusies īru aristokrātu
dzimta sāk atgādināt paša ģimeni. Mīnuss: dramaturga neizstrādātais
I cēliens, kas var atbaidīt no piejaucēšanās, šīs ģimenes sāgas melus
un mīlestības šifrējot.
Silvija Radzobe
* * * * * *
Cik labi, ka pasaulē ir tādi cilvēki, kā šīs igauņu izrādes režisors!
Ne jau tikai tāpēc, ka viņa vadībā aktieri apguvuši simtprocentīgu psiholoģiskā
teātra metodi un ar spēli raisa neatslābstošu uzmanību, kā arī rada
šoku ar psihofizioloģiskām metamorfozēm. Galvenais, kā režisors atšifrē
jēdzienu aristokrātisms, kuru senas īru dzimtas locekļi nes kā lāstu
un reizē izredzētību. Skaistas atmiņas, nabadzība, neveiksminieku statuss,
pat ievainota psihe, pat kaut kas no deģenerācijas. Un - spēja just
maigumu, iecietību citam pret citu. Pasaudzēt, noglāstīt, sniegt mierinājumu...
Pirms izrādes es pat nezināju, ka kaut kā tāda mūsu teātra mākslā man
tik ļoti pietrūkst.
Henrieta Švāne
* * * *
Režisora Prīta Pedajasa spēles laukuma un reālpsiholoģiskā žanra smalkā
izjūta arī šoreiz neliek vilties. Skumjš kādas ģimenes dzīves kā globālas
atsvešinātības šķērsgriezums - nezaudējot humora izjūtu. Ja nebūtu pārspīlējuma
piedzērušās Alises un arī mirstošā ģimenes galvas tēlojumā, kā arī dažviet
tādas kā pāri lidojošas, nelielas paviršības (attiecību smalkākā risinājumā),
igauņi droši varētu notiesāt visus piecus "baltos dzidros".
Undīne Adamaite
* * * * *
Igauņu režisora iestudējumi ir kā atdzīvinātas senas dzimtas fotogrāfijas
smagā ietvarā, kas lēni un pamatīgi ievelk sevī. Ja tu uz tām skaties.
Aristokrāti - ideāls līdzsvars starp Homo novus citādības provokāciju
un t.s tradicionālo teātri, kur cilvēki ēd, dzer, sarunājas un vienkārši
sēž savos krēslos. Sēdēt jau sēž, bet KĀ... Pēdajasa inscenētā ģimenes
sāga Asītes ielas privātmājas ābeļdārza/ķiršudārza ierāmējumā, līdzīgi
kā iepriekšējā HN festivālā Čūskas ceļš, ir viens no lielākajiem atklājumiem
turpat vecajā, bet neizsmeļamajā psiholoģiskā reālisma tradīcijā.
Lursoft
> Laikrakstu
bibliotēka > Diena
Publicēšanas datums: Piektdiena, 2001. gada 28. septembris.
Rubrika: Kultūra (14. lpp.)