Pēteris Krilovs |
Vai mēs šobrīd varam
apjēgt latviešu mūsdienu teātra struktūru (situāciju, stāvokli)? Vai jaunā
paaudze ir atradusi savas paradigmas? Vai ir jauni līderi(-is)? Vai paaudžu
konfliktam ir ētiska vai estētiska daba? Vai, varbūt, merkantīla?...Ā-a!
Gribat konkrētāk? Kas tad īsti bija ar Nepanesamo arteli*? Ko upurēja
Džilindžers? JRT? - nejaušība, izņēmums, nolemtība? Trejmeitiņas vai Dostojevskis?
Naudas dalīšana vai panākumu saskaitīšana? Vai sūtījuma Kultūras politika
adresāts dzīvo uz aploksnes norādītajā ielā? Un, galu galā pēdējā laikā
presē gremotā Lielā, Gudrā, Visuzinošā un Visuvarenā Dramaturga piesaukšana,-
vai tā nav garu izsaukšanas procedūra? Lai kāds atnāk unpasaka kā Rainis
vai Blaumanis- kā mēs te dzīvojam, kā ciešam
Bet mēs paši, ko un kāpēc
gribētu pateikt?. Sešas somietes parādīs kaut ko tādu, par ko Latvijā pateiks: Ā, tas nav teātris! Bet kā lai nosauc stundu garu piedzīvojumu, kura laikā jūties kā mazs bērns vecā, naksnīgā lauku mājā, kurā sešas večas čab un krāmējas, vakarē un strīdas, muzicē, ālējas, saiet sviestā, bet putra pa to laiku piedeg... Prīta Pedajasa režijā nospēlētu monolītu smieklīgi-bēdīgu ģimenes stāstu Čūskas ceļš, tik fundamentālu kā Zaļā zeme, bet cits igauņu režisors Lembits Petersons paņem un vienkārši restaurē Morisa Meterlinka ideālo teātri.Turklāt ar aktieriem, kuri nemaz nepretendē būt par profesionāliem aktieriem. Tāds igauņu Artelis, tikai ļoti panesams. Un restaurācija kā jaunums. Lietuviešu abi režisori
ir jauni un lieli. Lietuvas teātrī nemaz nevar būt mazs un pieticīgs.
Tur cilvēki tērejas un tiek mīlēti. Neviens tur nerēķina: tam par daudz
avansēts! Gintara Varnas izspēlē brīnišķīgo Kauņas Dramatiskā teātra aktrisi
Jūrati Onaitīti kā Hedu Gableri un tagad grūti iedomāties Hedu citādāku.
Un spēles telpu citādāku. Bet Koršunovs paņem skandalozu un ejošu lugu
Shoping & Fucking un izturas pret to kā pret absolūtu un visnopietnāko
klasiku. Jo tur Tas ir..., viņš nepabeidz teikumu. Un angļu jaunās paaudzes
problēmas kļūst kā mūsējās. Un vēl? Krievi atgādinās par aktieru darba
fundamentālo nozīmīgumu teātrī. katrs atbrauks ar savu pārliecību kā ar
nodokli neapliekamu īpašumu un vai tad ir vērts par to jautāt: Kam tas
viss un kas mums no tā? - jautājumu, ar ko mēs it bieži slēpjam savu mazo
apjukumu lielās pasaules un mākslas priekšā. |
atpakaļ |