|
Aleksandrs
Vampilovs "Vecākais dēls" ,
Marks Ravenhills "Sopping and Fucking" ,
"Raudas" ,
"Pilsēta, kas sajuka prātā" |
|
Aleksandrs
Vampilovs "Vecākais dēls", Latvijas Nacionālais teātris
Pazudušā dēla
atgriešanās jeb Režisors skandālists uzvalkā.
Izrādes ilgums 2 stundas 30 minūtes
Režisors
Regnārs Vaivars
Māksliniece Anita Znutiņa
Lomās Uldis Dumpis, Andris Keišs, Uldis Anže, Mārcis Manjakovs, Normunds
Bērzs, Daiga Kažociņa, Zane Jančevska
|
|
Izcilais krievu dramaturgs A.Vampilovs (1937-1972) ir padomju literatūras
klasiķis ar īsu, traģisku dzīvi un piecām, desmit gados uzrakstītām lugām.
"Pīļu medības", "Provinces anekdotes", "Pagājušo vasaru Čuļimskā", "Vecākais
dēls" un "Atvadas jūnijā" veiksmīgi iestudētas latviešu teātrī. Rakstnieks
meistarīgi veido dramatiski saspringtas attiecības ikdienišķās situācijās
un atklāj pretrunīgus, sarežģītus raksturus. Viņa mākslinieciskais izaicinājums
sava laika ideoloģiskajā kontekstā ir attēlotās dzīves normālība un cilvēcība.
Lai gan A.Vampilovs pats sauc savas lugas par komēdijām, to emocionālās
krāsas svārstās dramatiski traģikomiskos toņos.
Režisors R.Vaivars
(1973) beidzis Latvijas Kultūras akadēmijas Ekrāna un teātra mākslas nodaļu
(1997), spēlējis nozīmīgas lomas - titullomu V.Šekspīra lugas "Otello"
izrādē, Aļošu (F.Dostojevska "Brāļi Karamazovi"). Piedalījies starptautiskās
meistardarbnīcās, vadījis nodarbības Islandē, Reikjavikas Mākslas akadēmijā.
Līdz šim veidojis režijas, "kurās vārds ir impulss ceļā uz augstāku metafizisku
pieredzi"(U.Adamaite). Netradicionāli iestudējis dažādu stilu izrādes:
T.Ruževiča "Baltās laulības" (1996), L.Kerola "Alise" (1997), multimediālu
operu "Rolstein on the Beach" (1997), Ž.Ženē "Kalpones" (1998), "Lidojums
pāri savannai Mr. Spoguļa helikopterā" (pēc Dž.Londona, 1998). Izrādes
piedalījušas starptautiskos festivālos Lietuvā, Dānijā, Zviedrijā. Ar
nekonvenciālo O.Vailda "Salomes" iestudējumu Jaunajā Rīgas teātrī (1998)
R.Vaivars ieguvis režisora skandālista slavu latviešu teātra aprindās.
Izrādē "Vecākais dēls" situācijas sākotnējā anekdote - ar mānīšanos
iegūtas naktsmājas nokavētā vilciena dēļ - lēni un pamatīgi izvēršas par
dramatisku ģimenes attiecību un raksturu analīzi. Aktierdarbi - apjomīgi
un daudzšķautņaini. Režisors iedziļinās tēlu psiholoģijas niansēs un pirmo
reizi (!) nestrīdas ar autoru, interesējoties par cilvēkiem vispār, nevis
par "labajiem" un "sliktajiem". "Nezaudējot sev raksturīgo ironiju, režisors
atklājis psiholoģiskā reālisma viedo paužu valodu, kas pārvērš teātri
nevis par garlaicīgu priekšlasījumu zāli, bet mākslu" (U.Adamaite).
|
augšup
|
Marks
Ravenhills "Shopping and Fucking", Oskara Koršunova teātris, Lietuva
Izrāde divos cēlienos,
Režisors Oskars Koršunovs
Māksliniece Jūrate Paulēkaite
Lomās Airida Gintautaitė, Rasa Samuolytė, Dainius Gavenonis, Darius
Gumauskas, Arūnas Sakalauskas, Vaidotas Martinaitis, Vidas Petkevičius
|
|
"Shopping & Fucking" ir Londonas jaunā dramaturga Marka Ravenhilla (1967)
pirmā pilnmetrāžas luga, ko 1998. gadā vācu kritiķi aptaujā "Theater Heute"
atzinuši par labāko ārzemju lugu. Par spīti lugas negatīvismam, tā kļuvusi
par hītu un paguvusi apceļot vairākas skatuves Eiropā un Amerikā. "Luga
ar savu māksliniecisko terora un humora apvienojumu liek pieminēt Harolda
Pintera, Deivida Mameta un Edvarda Bonda tradīcijas" (Alekss Grīns). Lugas
situācija (darbība risinās deviņdesmito gadu Londonā) rāda mūsdienu metropoles
dzīves morāli. "Jebkura satikšanās ir tikai darījuma aprēķins, kur neviens
negrib pārmaksāt". Daļa jaunās paaudzes, meklējot aizmiršanos no šīs sabiedrības,
nokļūst nelabvēlīgu un bīstamu ieradumu varā. Lugas tēlu - Marka, Robija,
Gerija un Lulū - attiecības nosaka atkarība no naudas, narkotikām un savām
bailēm. Viņi nežēlojas, sitas cauri un taisa lietas. Tā ir neestētiska,
emocionāli atkailināta, riskanta un nežēlīga spēle.
Režisors O.Koršunovs (1968) beidzis Teātra nodaļu Lietuvas Mūzikas akadēmijā
(1993). Lietuvas Akadēmiskajā drāmas teātrī iestudējis vairākas izrādes
pēc D.Harmsa un A.Vedenska darbiem. Izrāde "Vecene" saņēmusi balvu par
labāko režiju teātra festivālā Sanktpēterburgā (1993), piedalījusies starptautiskos
festivālos Igaunijā, Austrijā, Krievijā, Vācijā, Lietuvā, Zviedrijā. Lugu
"Kaut kur tur" un "Hello, Soņa, laimīgu jauno gadu!" iestudējumi izrādīti
starptautiskos festivālos Lietuvā, Igaunijā, Somijā, Polijā, Itālijā,
Anglijā, Krievijā, Austrālijā. "Vecene 2" - Itālijā, Igaunijā, Lietuvā.
Sigita Paruļska luga "P.S. Lieta O.K." O.Koršunova režijā piedalījās festivālā
"Homo Novus '97" Rīgā. Izrādes "Kaut kur tur" un "Vecene 2" spēlētas prestižajā
Aviņonas festivālā Francijā. 1998. gadā režisors nodibina savu neatkarīgo
- Oskara Koršunova teātri. R.Koltes lugas "Roberto Zuko" iestudējums piedalījies
Dižonas Desmit tikšanos teātra festivālā. Starptautiskās teātra programmas
THEOREM 2000 sastāvā iekļauts M.Bulgakova "Meistars un Margarita" O.Koršunova
režijā.
"Shopping & Fucking"
"ir dziļa izrāde. Skatītājam jābūt atvērtam, gribošam saprast, jo luga
runā par problēmām, kas skar ikvienu no mums, tā veltīta tiklab pusaudžiem,
transseksuāļiem vai brīvdomātājiem, cik šodienas un nākotnes bērnu vecākiem"
(O.Koršunovs). Lugas un izrādes jēga ir mūsdienu sabiedrības dzīves ritma,
stila, problēmu izvērtējums mākslas un teātra kontekstā. Teātris šodien
var būt tik lielā mērā aktuāls un nepieciešams, cik tas spēj atspoguļot
ikdienas un globālās traģēdijas, paradoksus, problēmas un identificēties
ar tām.
|
augšup
|
"Raudas",
Venus teātris, Universum, Somija, Helsinki
"Svaigi grauzdētu popkornu smarža un mirkļa brīnums.Sezonas baudāmākais
iestudējums Somijas teātrī" (Pirko Saiso).
Vokāla improvizācija sešiem cilvēkiem
Lomās : Appe, Cris af Enehielm, Elina Hurme, Hellen Willberg, Pauliina
Hulkko, Sanna Salmenkallio. Gaisma: Juha Hannukainen
|
|
Teātra profesionāļu grupa, kas veido dažādas izrādes, ielu pasākumus Helsinkos
un citās Somijas pilsētās, meklējot jaunas formas. Grupa piedāvā spēli
kā savdabīgu komunikācijas veidu, eksperimentējot ar dažādām tehnikām:
lomu maiņu, pretējā dzimuma lomu spēle, improvizāciju, u.c.."Romantiskā
teātra piekritēji ienīst šo teātri", rakstīts teātra programmiņā. Grupa
sevi definē kā anarhistisku, kas atļaujas brīvi interpretē klasiskos Šekspīra,
Lorkas, Čehova tekstus ar mērķi, iedarboties uz publiku, "likvidējot robežas
starp personisko un publisko".
Izrādes idejiskais
centrs ir Elīna Hurme, kurai ir pieredze dažādu izrāžu producēšanā, Krisa
Enelhīma ir aktrise un gleznotāja, viņas darbi izstādīti ārzemēs: Itālijā,
Zviedrijā, Dānijā, Vācijā, Portugālē, Austrijā, Ungārijā, Krievijā. Sana
Salmenkalio studējusi Sibēliusa akdēmijā un Mākslas akadēmijā. Helēna
Vilberga ir rakstījusi mūziku un tekstus savam korim. Paulīna Hulko ir
studējusi Tamperes Konservatorijā, Teātra akadēmijā un tradicionālās mākslas
Javā un Bali. Arja "Appe" Vanaja ir ir studējusi etnomuzikoloģiju un piedalījusies
dažādos neformālos pasākumos Helsinkos.
Izrādē galveno lomu
spēlē mūzika, trokšņi, skaņas, - viss, ko sešas temperamentīgās aktrises
rada uz vietas, "tepat", "tagad". Aktrises rūc, ņurd, buras, elso, klaigā,
visas kopā atgādina labi trenētu kori. Uz skatuves ir mazliet mistiska
"klosteršausmu" atmosfēra, ko pastiprina gaismu, krāsu, smaržu partitūra.
Katra persona darbojas kā aktieris, režisors, dramaturgs, kopā veidojot
sapņa pasauli. Izrādi vislabāk izbauda tie, kas teātrī grib redzēt tapšanas
brīnumu. Šībrīža teātris, kur režisora vietā ir emocijas, dramaturga lomā
- nejaušība.
|
augšup
|
"Pilsēta,
kas sajuka prātā", Volcano
grupa, Lielbritānija
"Volcano
ir
adrenalīna un teatrālas enerģijas lādiņš." no avīzes London Evening Standard.
Filozofiska ekspresija un urbanizētas pasaules lirika.
F.Nīčes, V. Bleika un citi filozofiski poētiski teksti, ko dramatizējis
D. Tomass.
Režisori Deivs, Smits un Džons
Mākslinieks Endrjū Džons
Aktieri Roy Sandler, Hywel Morgan, Emma Cater, Simon Thorp, Gill Lyon
|
|
Volcano grupa ir ievērojamākais Lielbritānijas kustību teātra pārstāve.
Kopš dibināšanas 1987. gadā, Volcano kļuvusi par pazīstamu viesturneju
teātri nacionālā un starptautiskā mērogā. Tai piemīt augsta enerģētiskā
magnētisma pievilcība, to pazīst kā agresīvu prāta un sirds jūtīguma asinātāju.
Volcano iedarbības nolūks ir iedzīvināt un veidot priekšstatu, ka teātris
var būt lielu traģēdiju, svētuma vieta, arī lieliska humora, un, galu
galā brīnišķīga uzjautrinājuma vieta. Volcano priekšnesums ar precīzu
iestudējumu un satriecošu vizualitāti mēģina teātri atbrīvot no pašapmierinātības.
Grupa cenšas piešķirt izrādei tik nepieciešamo konfrontācijas spriedzi,
emocionālo pacēlumu, kas apliecina dzīvā teātra statusu 21.gs.
"Izrāde "Pilsēta,
kas sajuka prātā"ar atjautības, graujošas enerģijas, ķermeniskas akrobātikas
un gaismas partitūras iedarbību iznīcina klišeju par omulīgo Velsu." no
avīzes The Guardian. Vizuāli ekspresīvās kustības tiek kombinētas ar precīzām
nofiksētām gleznieciskām ainām. Izrādes vadmotīvu veido pretstati: pilsētas
romantika, Velsas bastardu lirika un cilvēku savstarpējā neuzticēšanās.
|
augšup
|