Moriss
Meterlinks "Peleass un Melizande", |
|
Moriss
Meterlinks "Peleass un Melizande", THEATRUM Tallina, Igaunija |
|
Lembits Petersons ir teātra studijas THEATRUM mākslinieciskais vadītājs, ko 1994. gada 8. decembrī nodibināja Igaunijas Humanitārais institūta studenti un profesori. "Mazajā THEATRUM teātrī, šķiet, valda pretestības gars. Pret Igaunijā vadošo līniju un kultūras virzieniem - it sevišķi - pārdošanas prasībām." (kritiķis Mikels Muti) Studijas THEATRUM nozīmīgākie iestudējumi: "Mīlestības spogulis" (1995) pēc A. Čehova stāstiem, "Ādama luga" (1995 ) 12.gs.pusliturģiskām drāma, kas tika spēlēta Sv. Katrīnas baznīcas drupās, A. Puškina "Mazās traģēdijas"(1997), "Mazās komēdijas" (1998) - IHI studentu režijas un aktierdarbi, Ž. Anuija "Antigone" (1998), M. Meterlinka "Peleass un Melizande" (1999). Lembits Petersons ir saņēmis ikgadējo Igaunijas kultūras prēmiju par izrādēm - "Mazās traģēdijas", "Antigone", "Ieradumu spēks", "Peleass un Melizande". Studija THEATRUM ir viens no festivāla TRIALOGOS organizatoriem, kura ietvaros notiek dažādi pasākumi- lekcijas, koncerti, izrādes, poētiskas tikšanās. A. Vasiļjeva Dramatiskās mākslas skolas izrāde "Jeremijas raudu dziesmas" tika spēlēta Sv. Katrīnas baznīcas drupās. Studija THEATRUM atrodas Latīņu kvartālā, kas vispusīgi tiek attīstīts ar fonda Hereditas palīdzību. Šeit tiek atdzīvinātas vēstures tradīcijas, te darbojas, piemēram, Tallinas amatnieku darbnīciņas. Izrāde. Drosmīgs restaurācijas darbs, kas konsekventi un harmoniski realizē dramaturga teorijas un teksta savienojumu izrādē. TEATRUM principa apliecinājums, kas pētniecisko darbu attīsta līdz mākslinieciskai kvalitātei - izrādei. Pēc Lembita Petersona īpašas programmas audzēkņi apgūst lieratūras kursu un paši iestudē izrādes. "Peleass un Melizande" radoši iedzīvina M.Meterlinka ideju par aktiera personības nozīmes samazināšanos poētiskajā teātrī. Aktieru spēle realizē līdz šim tikai aprakstīto, šķietami neiespējamo cilvēka vēlēšanos būt starpniekam poēzijas pasaulei. "Pārsteidzoši, cik plaša domas kustība ir iespējama gandrīz nekustīgā sejā, cik mierīgi plūst vārdi, cik saprotama ir acu skatienu vienlaicīga saskaņotība. Ārējā statika un ierobežoto kustību shēma, elegantā žestu partitūra, tīra no liekām butaforijām (zobens, gredzens un ikkatra detaļa palīdz radīt kopiespaidu) ļauj atpazīt izrādes garīgo būtību." ( kritiķe Liliana Velerande) 19 īsas, precīzi sarindotas epizodes rada dzīves pulsācijas ritmu. |
|
augšup | |
Harolds
Pinters "Sargs", "Teatr na Ļiteinom", Pēterburga "Jurija Butusova izrāžu varoņi vienmēr ir " ceļotāji bez bagāžas", viņiem nav nekā sava - ne pagātnes, ne nākotnes, ne atmiņu " Marina Dmitrevska, Komēdija 2 daļās, ilgums 110 min Autors: Harolds Pinters (1930). Režisors: Jurijs Butusovs. Mākslinieks Aleksandrs Šiškins Mūzikas noformējums Vladimirs Bičkovskis Lomās Mihail Truhin, Semjon Furman, Sergej Mospjan. |
|
Izrāde "Sargs" ir līdzība traģiskā farsa žanrā. Režisors it kā "demodernizējis" lugu, jo neiedziļinās teksta jēdzieniskajā daudzveidībā, bet gan meklējis iespēju aktieru dramatiskai spēlei. Aktieri ar psiholoģisku un augsti profesionālu darbību sasaista teksta dialoga driskas. Varoņu rituālās sarunas veido it kā realitātes plāno kārtiņu, kas liek aizdomāties par Lielo Esamības Būtību.Uz skatuves izveidots budistu templis kurā aktieru dzīve padara lugas sižetu un attiecības miesiski konkrētas un atpazīstamas. "Pintera luga izrādās negaidīti mūsdienīga. Pilnīgas vientulības tēma tiek risināta kā mūsu ikdienas dzīves reāls stāsts." (Vladimirs Poluško) Vai 60. gadu absurda idejas ir kļuvušas par šodienas realitāti? |
|
augšup | |
Teki
Derviši "Veļu pārnākšana", Albānijas Drāmas Tautību teātris
Maķedonija, Skopje Vārds ir iegaumēta vēsture, ģenēze, gēns. Izrāde 9 ainās, ilgums 65 min Pēc Ismaila Kadares romāna "Sapņu pils" motīviem. Režisors Vlladimir Millčin Mākslinieks Krste S. Xhidrov Kostīmu mākslinieks Bllagoj Micevski. Lomās Refet Abazi, Bajrush Mjaku, Mejdi Alidemi,Visar Vishka, Teuta Ajdini, Flora Kadriu,Ajeta Rexhepi,Visar Rexhepi, Petrit Neziri, Luran Ahmeti, Sabedin Selmani, Ylber Murtezi Autors.* |
|
Režisors Vladimirs Milčins (1947) - Skopjes Svētā Kirila un Mefodija universitātes drāmas fakultātes profesors, teātra režisors. Beidzis Belgradas teātra, kino, radio, TV mākslu akadēmiju. 1970 g. nodibinājis alternatīvu grupu "Sv. Kailā Nikitas teātri", uzsāk rituālā teātra meklējumus, izrādes tiek spēlētas kalnu klosterī. Iestudējis ap 60 izrādēm dažādos Dienvidslāvijas teātros, maķedoniešu, albāņu, turku, ungāru un serbu - horvātu valodās. Daudzas no tām 70-to un 80-to gadu komunistiskais režīms represēja. Serbu ekstrēmistu, mācītāju, nacionālistu kustības biedri pārtrauca serbu rakstnieka Sinisa Kovačeviča lugas "Svētais Sava"izrādi Belgradas Dienvidslāvu drāmas teātrī. Sadarbībā ar Albānijas Tautību teātri Tirānā tapusi izrāde -Bihnera "Dantona nāve" (1996). 1998. gadā par izrādi "Veļu pārnākšana" V. Milčins atzīts par labāko Albānijas režisoru. Šogad režisors strādājis ar Turku drāmas ansambli, iestudējot Tautību teātrī T.Oflazoglu lugu "Neprātīgais Ibrahims" ( tā jau atzīta par labāko Maķedonijas teātru festivālā) un sadarbībā ar Ohridas Vasaras festivālu A.Žarī lugu "Karalis Ubu". Režisora iestudējumi veikuši viesturnejas Itālijā, Čehoslovākijā, Bulgārijā, Francijā un Krievijā. Izrāde: dramatiskā
konflikta būtība ir cilvēks, pretstatā novecojušai sistēmai, kas paniski
mēģina sevi aizstāvēt visiem līdzekļiem. Izrādes gaitā galvenais varonis
Marks Alezi tiek identificēts dažādos vārdos : Abdullah, Gjorg Kupruluoglu
( turku - albāņu vārda mākslīgs salikums), līdz beidzot atgriežas pie
sava īstā vārda un sevis paša. Izrādes tēma - cilvēciskā un nacionālā
IDENTITĀTE, tiek mākslinieciski iemiesota ar lielisku aktieru spēli un
vizuāli skanisku atmosfēru. "Veļu pārnākšanā" ir iekodēts vēstījums par
sakņu spēku, ko vislabāk atpazīst mazas, sociāli apdraudētas tautas. |
|
augšup | |
Rainis
"Pūt, vējiņi!" Dailes teātris, Rīga, Latvija |
|
Režisors. Oļģerts Kroders (1921) Piecdesmit darba gados radījis izrādes, kas palikušas atmiņā kā spožas leģendas un ietekmējušas vairāku paaudžu estētisko un ētisko uzskatu veidošanos: "Marijas Stjuarte" (1976), "Noziegums un sods" (1977), (1994), "Līgava bez pūra" (1982), "Hamlets" (1984), "Kaija"(1987), "Pērs Gints"(1997), Jūns Gabriels Borkmans (1999). Režisora mākslinieciskajā rokrakstā apvienojas brieduma idejiskā skepse un jauneklīgs formas spilgtums. Izrāde. Aizraujoša
un asprātīga izrāde, moderns nacionālā rakstura skatījums. "
klasiskas
lugas vispārzināmais kļūst aizskaroši aktuāls
.Kroders ir pateicis par
jēdzieniem "tauta, nacionālais raksturs" tik daudz nepatīkama, neķītra,
ka pēc izrādes gribas tikai vienu - dzīvot labāk un kārtīgāk. Iepriecina
jutekliskuma un seksa kā būtisku dzīvesdziņas komponentu akcentējumi."
kritiķis N. Naumanis. Raiņa dzeja ir izvērtusies prozā. Teksti par tikumu
un kautrību šī laikmeta cilvēku mutē izskan ironiski. Režisors ir skeptiskāks
par autoru, neticot vīrieša un sievietes izaugsmei mīlestības iespaidā
- cilvēks nespēj lauzt pats sevi, kaut arī ir sacēlusies pret tradīciju
un sociālo determināciju. "O.Kroderam "Pūt, vējiņi!" nav latviešus vienotāja
himna, bet patiesi dzērājdziesma," kritiķe Lilija Dzene |
|
Olga
Muhina "Taņa, Taņa", Radošā apvienība " Ceturtais prožektors"
neatkarīgajā teātrī "Skatuve" Cilvēki staigā, dzer, runā, muļķības, bet faktiski te lūst sirdis. Seši skumji un divi jautri mīlas stāsti ar indēšanu. Izrādes garums: 2 stundas. Autors Olga Muhina (1971) Režisore Zane Kreicberga Mākslinieks Dzintars Krūmiņš Lomās: Evija Elste, Zane Burnicka, Anita Sproģe, Egons Dombrovskis, Andris Makovskis, Dzintars Krūmiņš, Vigo Roga |
|
Izrāde: jūtas un kaislības sešu vientuļu cilvēku attiecībās. Viņi satiekas Piemaskavas vasarnīcā un vēlas tikai vienu - tikt mīlēti.Un neviens nesaprot, kāpēc tēvocis Vaņa visiem iebēris pienā indi. Mīlestības daudzstūris abstraktā telpā un laikā, viegla 80 - gadu stilizācija, Allas Pugačovas balss. Izrāde kā sagraizītas filmas fragmenti par to, kā "dažas personas meklē laimi", kas svārstās no nostalģiskām, pat depresīvi histēriskām noskaņām līdz ironiskai pašrefleksijai. |
|
augšup |