J.
V. Gēte "Verters", |
|
J. V. Gēte "Verters" Jaunais Rīgas teātris "Gēte nemaz nav tik bezcerīgs literāts, ja joprojām spēj mulsināt" N. Naumanis Režisors Pēteris Krilovs Dramatizējuma autors P. Krilovs Scenogrāfs Henrijs Preiss Komponists Artūrs Maskats Lomās Ģirts Ēcis, Ilze Rudzīte, Kaspars Znotiņš, Vigo Roga, Andris Keišs, Ģirts Krūmiņš, Andis Strods, Regīna Razuma, Elita Kļaviņa, Baiba Broka, ansamblis "Saulēniņi" |
|
Režisors Pēteris Krilovs (1949) Valsts Kinematogrāfijas institūts (1975), kinorežisors (14 filmas). Videofilma "Augšdaugava" (1995) saņem Latvijas kino gada balvu "Lielais Kristaps". 1988. gadā sāk strādāt kā aktiermeistarības pedagogs Daugavpils teātra kursiem. Pedagogs Latvijas Kultūras akadēmijā, profesors (kopš 1999). Kopš 1995. gada ir Starptautiskā Jaunā teātra festivāla "Homo Novus" iniciators un direktors. 1991. gadā iestudē pirmo izrādi V.Folkners "Vājprātīgā stāsts pilns niknuma un trokšņa". Iestudējis 10 dramatiskā teātra izrādes un divas operas "Lučia di Lammermūra" (1997) , "Bohēma" (1995). F. Dostojevska "Velni" Latvijas dramatiskā teātra balva par labāko režiju (1993) Režisors savās izrādēs tiecas radīt "realās dzīves norisi". Viņš ignorē teatralitātes prasības pēc pastiprināta dramatisma, meklē alternatīvas skatuves izteiksmes līdzekļus, bieži darot tīši nepareizi. Viņa izrāžu kompozīciju veidojas no varoņa iekšējās pasules un izjūtu radītas ainu montāžas. Izrāde. Oda mīlai un mākslai. Režisoru interesē iracionāla, nemotivēta emocionāla parādība "verterisms...", kas iemiesots uz skatuves ar skaņas, gaismas, atmosfēras palīdzību. "Skatuvei "Verters" piedzima uz Daugavpils teātra Mazās zāles dēļiem kādā studentu darbu skatē. Toreiz mums likās, ka arī Verters tāpat kā mēs Daugavpilī mīl, cieš un dzīvo ārpus dotās realitātes. Mūsu, arī viņa atziņas un lēmumi bija galīgi. Viņš, arī mēs zinājām, ka kļūda ir pašos. Verterisms..." (P. Krilovs) Režisors nedefinē skaidras attiecības starp zāli un skatuvi, atstājot tur vietu skatītāja personiskai pašsajūtai.Viss, kas notiek, notiek lēni un nesteidzīgi. It kā nejauši, it kā neobligāti. Kritiķu atsauksmes par izrādi ir pretrunīgas: " gausais temps, tukšās pauzes, situāciju atkārtojumi kļūst mokoši, jo aktieros nav ne pārdzīvojuma, ne domas enerģijas " L. Dzene. "Izrādes īpašā kompozīcija ir cilvēka dvēseles tīklveida auduma tapšana, sapilot no krāsām, skaņām, vārdiem, no visa." U. Adamaite. |
|
augšup | |
H. Ibsens "Heda Gablere" Kauņas Drāmas teātris, Lietuva Nepilnīgā pasaule bankrotē kopā ar tiem, kas nav spējīgi to mainīt. Bankrotē skaisti, apzināti, jautri. Režisors Gintars Varns. Māksliniece Jūrate Paulekaite. Aktieri Robertas Vaidotas, Jūrate Onaityte, Doloresa Kazragyte, Vilija Grigaityte, Liubomiras Laucevičius, Dainius Svobonas, Liucija Ruknaityte. |
|
Izrāde. G.Varnas teātra koncepcija pēta cilvēka dažādās puses, mēģinot saprast traģiskā un komiskā cēloņus, apskata klasiskā Hedas tēlu kā šķīstījošā uguns liesmu, pelnu un pievilcības skaistumu. Kritiķis V.Jaunuškis: "Ibsena morāles dusmu vietā izrāde viegli un jautri realizē Hedas nāvējošo kaisli, kas iznīcina visu neglīto, nepilnīgo. "Režisors saviem varoņiem atņem pagātni. Darbība notiek te un tagad, pirmo un pēdējo reizi." (kritiķe A.Gridzuaskaite) Izrāde kļuvusi par sezonas labāko iestudējumu Lietuvā '98/99 sezonā. Režisors, komponists G.Puskunigs, kostīmu mākslinieks J. Statkēvičs un galvenās lomas tēlotāja J.Onaitīte savās nominācijās tika apbalvoti ar "Kristoforu"- Lietuvas teātra galveno balvu. Izrāde piedalījusies starptautiskos teātra festivālos Rakverē (Igaunijā), Toruņā (Polijā) un Slovākijā. |
|
augšup | |
|
|
Izrādes nosaukums "Kefri" pēc režisora domām, jātulko kā smilškaste, arī kā "bezrūpība" (care free - angļu val.), arī higiēniskā iepakojuma apzīmējums, arī "viss ir pārejošs". "Bezrūpība ir arī Dzen budisma princips, arī Selindžera Resnā kundze, kas iemieso Jēzu Kristu," tā pats režisors. Smilškaste kā bēnišķīgas spēles vieta ir piemērota iespēja ceļot "caur savu dzīvi", "cauri zemapziņu". Savādie un neprātīgie tēli ir kā anarhistiski klauni, kas starp antīkām lietām no senas un sociālistiskās pagātnes (jūras izskaloti un avārijā cietuši) tēli veido uzjautrinoši savādas muļķības, niekus un neparastu haosu. Izrādes desmit ainas ved skatītājus cauri pasakai ar dzen-budisma aburdo kosmosu, Dali, maģiju, intelektuālo varietē un sapņa poētiku. |
|
augšup | |
|
|
Režisors Mihails Gruzdovs (1953) profesiju apguvis Maskavas Ščukina vārdā nosauktā Vaahtangova teātra augstskolā, iestudējumus veido Pēterburgas un Maskavas teātros un strādā Pēterburgas Teātra akadēmijā kā pedagogs (kopš 1993.g.). Latvijā iestudējis Valmieras teātrī, Rīgas Krievu drāmas teātrī, Dailes teātrī, nozīmīgākie iestudējumi: Ž.P.Sartra " Veltījums Tai Dāmai", K. Hamsuna "Mistērijas", R. Annibali "Ferdinando", F.Sagānas "Mēs mīlam un mēs dzīvojam", E.Zolā "Terēza Rakēna" (saņēma balvu gadskārtējā skatē kā Latvijas labākā izrāde 1996.g.). Režisors - intelektuālis ar spēcīgu ētisko uzstādījumu, un intensīviem reliģiskiem meklējumiem risina centrālie jautājumi - noziegums un sods, jutekliskums un morāle. Izrādē nolasāmas gandrīz publicistiskas paralēles ar šodienas sociālo kontekstu, tomēr aiz jutekliski, vizuāli krāšņām ainām režisors uzdod filozofiskus jautājumus. Atšķirībā no citiem iestudējumiem necenšas tieši atklāt savu pozīciju, maksimāli ļaujot koncentrētā darbībā dominēt ritma bezkaislībai. Veidojas kontrasts starp ārējo kustību un ētisko tukšuma stāvokli."Karjera kā deju maratons vai non stops." ( kritiķe Silvija Radzobe) Stilīga versija par mūsdienu laikmeta dekadentisko dabu tiek izdejota kaislīgos balles ritmos. Piecas sievietes un pieci atšķirīgi deju ritmi. "Te pilnībā nav runa par kaut kādām dvēselēm, dvēseliskumu vai kaunu un sirdsapziņu, līdz ar to... Šie izrādes cilvēki - karikatūras ir tik pievilcīgi pretīgi, ka, šaubu nav, viņiem neeksistē jēdzieni "tikums, Dievs, vientulība, apgrēcība". Neeksistē, jo viņi ir tik dabiski!" N.N. |
|
augšup | |
|
|
Režisore Jeļena Ņevežina ( 1969) beigusi Maskavas Lomonosova universitātes juridisko fakultāti (1992) un Krievijas teātra mākslas institūtu (izcilā krievu psiholoģiskās skolas pedagoga Pjotra Fomenko meistarklase) (1998) J.Ņevežinas diplomdarba izrāde F. Krommelinka "Auksti un karsti" atzīta par "Maskavas debiju" laureāti (1998) un viesojās "Homo Novus'97" festivālā. Maskavas teātrī "Satirikons" izrāde M. Kundera "Žaks un viņa Kungs" (1998) saņēmusi Staņislavska prēmiju par labāko pavasara sezonas izrādi Maskavā. Rīgas Krievu drāmas teātrī - Toma Stoparda luga "Mākslinieki" (1998), Maskavas Majakovska teātrī - E. Šmita "Noslēpumainās variācijas" (1999) Iestudējums ir apzināti veidots kā dažādi stilizēta aktieru spēle - psiholoģiskās drāmas, bufonādes stilos, paspilgtinot lugas konfliktu starp ticamību un patiesību, starp iekšējo jūtu dabu un to ārējo izteiksmi. Režisore turpina savus radošos meklējumus - savienot psiholoģisko raksturus, attiecības ar delartes spēles stilu. Izrādē darbības un jūtu intensitāte, aktieru spēles aizrautība un līksme, teatralitātes stihija, tēla- maskas visatļautība. Negaidīti aprautais izrādes fināla traģisms lielā mērā sasaucas ar dramaturga A.de Misē personisko likteni - mīlestības ciešanas izraisa viņa slimību un radošas aktivitātes zudumu. |
|
augšup |