XX
gadsimts. Pojezd prizrak. Vission Express
|
|
|
|
Izrādes XX gadsimts. Pojezd
prizrak. Vission Express
pamatā ir presē izlasīts fakts par vienu no 20. gadsimta mistiskākajiem
noslēpumiem - 1911. gadā kādā Itālijas tunelī iebraucis un pazudis pasažieru
vilciens. Spoku vilciens gadsimta garumā parādījies dažādās zemeslodes
vietās cilvēces vēsturei nozīmīgos brīžos. Projekts iecerēts kā koncentrēta
mākslinieciska kvintesence tēmai - veco un jauno laiku satikšanās. Idejiskā
virzība sasaucas ar Jaunā Rīgas teātra mākslinieciskās darbības moto -
Tranzīts 2000. |
|
augšup | |
Jasmīna Rezā "Māksla", teātris Mūris, Liepāja Izrāde vairāk par dzīvi nekā par mākslu (H.Švāne) izrādes ilgums 2 h,Režisors Lauris Gundars, māksliniece Zigrīda Atāle Lomās Juris Bartkēvičs, Mārtiņš Vilsons, Leons Leščinskis |
|
Režisors L.Gundars (1959) beidzis Augstāko režisoru un scenāristu kursu Scenāristu nodaļu Maskavā, TV režijas nodaļu Teātra, mūzikas un kinematogrāfijas institūtā Pēterburgā, Juridisko fakultāti Latvijas Universitātē. Darbojas režijā un dramaturģijā, uzrakstījis vienpadsmit pilnmetrāžas spēles filmu scenārijus, septiņas lugas un romānu Pēdas stikla kalnā, pēc viņa scenārijiem šobrīd top trīs filmas, uzfilmēts seriāls Cukura nams Latvijas TV. Iestudējis sešas izrādes Latvijā un Igaunijā, starp tām V.Šekspīra Hamlets, kas 1994. gada Latvijas teātru skatē ieguvis balvu par sezonas labāko debiju režijā. L.Gundars ir dramaturģijas kursa vadītājs Latvijas Kultūras akadēmijā, dramaturga profesiju viņš raksturo šādi: tas, ko personāžs saka, nebūt nav tas, ko viņš domā. Uzbūve taču ir svarīgāka: nepasakot tieši, ļaut saprast, ko varonis domā. Mūris ir jaunākais un mazākais (4 cilvēki) neatkarīgais teātris Latvijā, tas dibināts 1996. gada 27. decembrī Liepājā. Tagad teātris paplašinājis savu darbību, rīko seminārus un konferences. Tā princips - runāt ar skatītāju intīmi un tieši, augstvērtīgā teātra valodā. Izrādē Art spēlē trīs izcili aktieri, kas personāžu Marka, Serža un Ivana attiecības piesātina ar patiesa kontakta dzīvu daudznozīmību. No šarmanti viegli uzrakstītas lugas izveidots dziļāks un dramatiskāks uzvedums par draudzības un dzīvošanas mākslu (M.Gulbe). |
|
augšup | |
|
|
Režisore Jeļena Ņevežina (1969) beigusi Maskavas Lomonosova universitātes juridisko fakultāti (1992) un Krievijas teātra mākslas institūtu (izcilā krievu psiholoģiskās skolas pedagoga Pjotra Fomenko meistarklase) (1998) J.Ņevežinas diplomdarba izrāde F. Krommelinka Auksti un karsti, kas atzīta par Maskavas debiju laureāti (1998), viesojās Homo Novus97 festivālā. Maskavas teātrī Satirikons izrāde M. Kundera Žaks un viņa Kungs (1998) saņēmusi Staņislavska prēmiju par labāko pavasara sezonas izrādi Maskavā. Rīgas Krievu drāmas teātrī - Toma Stoparda luga Mākslinieki (1998), Maskavas Majakovska teātrī - E. Šmita Noslēpumainās variācijas (1999). Iestudējums ir apzināti veidots kā dažādi stilizēta aktieru spēle - psiholoģiskās drāmas, bufonādes stilos, paspilgtinot lugas konfliktu starp ticamību un patiesību, starp iekšējo jūtu dabu un to ārējo izteiksmi. Režisore turpina savus radošos meklējumus - savienot psiholoģisko raksturus, attiecības ar delartes spēles stilu. Izrādē darbības un jūtu intensitāte, aktieru spēles aizrautība un līksme, teatralitātes stihija, tēla- maskas visatļautība. Negaidīti aprautais izrādes fināla traģisms lielā mērā sasaucas ar dramaturga A.de Misē personisko likteni - mīlestības ciešanas izraisa viņa slimību un radošas aktivitātes zudumu. |
|
augšup | |
|
|
Izrāde Piškanderdula
- radošā stila paraugs ir guvusi augstu atzinību daudzos starptautiskos
festivālos Eiropā - Vācijā, Dānijā, Polijā, Holandē, Beļģijā, Londonā.
Pēdējās viesturnejas - Amerikas Flinna teātrī, Vermontas Maizes un leļļu
teātrī, un Ņujorkā, kur deviņas izrādes uz LaMaMaskatuves bija pārpildītas. F.Viteks un V. Ričarova organizējuši apmācību un vadījuši laboratorijas Vācijas un Francijas leļļu akadēmijās , objektu un leļļu teātra skolās. Piškanderdula nosaukums radies no bērnišķīga uzraksta uz sienas Čehijas pilsēta Hradec- Kralovā. Izrāde nav teātris šī vārda tradicionālā nozīmē, drīzāk sastapšanās ar dažādiem vēsturiskiem leļļu teātra mehānismiem un lellēm. Mākslinieki restaurē lelles pirmatnējo nozīmi, jo sākumā lelles ir bijušas kailas. Izrādes skatītāji tiek iesaistīti lelles - cilvēka saspēlē, un piedzīvo lelles atdzīvošanās brīnumu. |
|
augšup | |
|
|
G.Šmits (1973) beidzis Latvijas Kultūras akadēmijas Ekrāna un teātra mākslas nodaļu (1997), viens no Nepanesamā teātra arteļa* dibinātājiem. Mācās Ņujorkas universitātes TISCH SCOOL OF ARTS kinorežijas fakultātē. Iestudējumi: V.Šekspīra Ričards III. Jorku ģimenes pēdējā ziema (1996), G.Šmita Olimpiskais gads (1997, Dailes teātrī), A.Levina Rozmarijas bērns (1998, Jaunajā Rīgas teātrī). Režisora izteiktākā īpašība - savas, savrupas, ļoti spilgtas un tēlainas pasaules radīšana (H.Švāne). G.Šmits uzskata, ka primārais ir iestudējuma koptēls, ko var iedzīvināt piemeklēts literārais materiāls. Režisora līdzšinējās izrādes piedāvā skatītājiem spilgtu vizuālo pārdzīvojumu. Izrāde Lidojums pāri savannai Mr. Spoguļa helikopterā piedalījusies Jaunās drāmas festivālā Viļņā (1999). Tās tēma - ko nozīmē uzvara sportā, karjerā, intīmajā sfērā. Pirmkārt, tas ir interesants eksperiments ar oriģināli inscenētām konteksta un teksta attiecībām. Dramatizējums sastāv no sešām ainām, kas, iespējams, notikušas ar stāstā minētajiem varoņiem. Paralēli risinās trīs savstarpēji nesaistīti stāsti. Epizožu savienojums, līdzīgi kā kino ainu montāžā, veido jaunu saturu. Tajās atklājas Dž.Londona tēlu psiholoģijas nianses un cilvēku iekšējā motivācija. Otrkārt, iestudējums eksperimentāli risina attiecības ar skatītājiem. Veidojas īpaša realitāte, kas balansē uz īstenības un spēles robežas. Latviešu skatītājiem pazīstamas personas - divas titula Mis Latvija īpašnieces - risina vienlaicīgi personiskās un skatuviskās attiecības. Boksa treniņa ainā darbojas aktieris un profesionāls boksa treneris. Izrādē konsekventi realizētais montāžas princips, fragmentārisms un hronikas ilūzija apliecina izrādes autoru postmoderno māksliniecisko skatījumu. |
|
augšup |